Fysica of wiskunde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 112

Fysica of wiskunde

Hallo,

Ik heb al heel de vakantie zitten twijfelen tussen fysica en wiskunde. Ik weet wat ik wil doen: theoretisch onderzoek in de fysica; ik heb ook al een vestiging in Leuven en ik ga daar dus naar de universiteit. De vraag was dus: is de beste voorbereiding fysica minor wiskunde of wiskunde minor fysica? (minor-systeem in Leuven houdt in dat je een aanzienlijk deel van de studiepunten (plusminus 20) allemaal richt naar een bepaalde tak buiten je hoofdrichting -- dit in het 2e en 3e jaar van je bachelor).

Voor de geïnteresseerden, hier vind je de bachelorvakken fysica: http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/op...SC_51016766.htm

Hier voor wiskunde: http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/op...CQ_50074219.htm

Nu, om eindelijk eens te beslissen (moet me echt eens gaan inschrijven) heb ik vandaag een Excel sheet gemaakt waarbij ik naga welke vakken ik zou hebben als ik fysica deed en de mogelijke toevoegingen, lettend op de studiepunten. Als ik het zo bekijk lijkt het mij toch dat de wiskunde moet voldoen, al heb ik hier natuurlijk geen kennis over en is het moeilijk daarover te oordelen. Dit heeft mij doen besluiten voor fysica, vandaag. Mede-keuzemakers waren de feiten dat vakken als deeltjesfysica en sterrenkunde niet aan bod kwamen bij wiskunde minor fysica en dat ik bij wiskunde ook financiële wiskunde zou krijgen, waar ik in de verste verte geen zin in heb.

De mening van ingewijden over mijn twijfel is welkom :eusa_whistle: Ik ben bang niet genoeg wiskundig onderlegd te zullen zijn voor de nieuwe fysische theorieën -- ik houd me er namelijk in mijn vrije tijd veel mee bezig en ik zie dat het ontzagwekkend wiskundig wordt (waar ik geen probleem mee heb, ik hou van de abstracte wiskunde, de snaartheorie is mij dus geen brug te ver).

2 zij-opmerkingen (waarbij waarschijnlijk enkel Leuvense studenten mij mee kunnen helpen): in deze excel-sheet heb ik in het 3e jaar, 1e semester 36,5 studiepunten -- is dat mogelijk? En ook heb ik in het 2e semester het vak Complexe Analyse toegevoegd, hoewel dat eigenlijk niet beschikbaar is voor fysica-studenten (zelfs niet met minor wiskunde). Ik heb echter de ruimte in mijn studiepunten en de nodige vereisten (calculus-leer) tegen dan, en het lijkt me een heel interessante tak voor de theoretische fysicus; zou het mogelijk zijn dit te volgen?

De excel-file kan hier gedownload worden: http://urlcut.com/shortcutfysica ('kheb urlcut gebruikt omdat ik mijn domeinnaam niet op verschillende sites bij google wil laten cachen, minor detail)

Dank,

carbon

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fysica of wiskunde

Ik heb al heel de vakantie zitten twijfelen tussen fysica en wiskunde. Ik weet wat ik wil doen: theoretisch onderzoek in de fysica
Een eerste geruststelling misschien: je kan niet "verkeerd" kiezen in die zin dat dergelijk onderzoek mogelijk is met beide opleidingen, dus hetzij wiskunde met minor fysica, of omgekeerd. De vraag herleidt zich dus tot: "Wat is de meest geschikte vooropleiding?". Als je zeker bent dat theoretische fysica het domein is waarin je onderzoek wil doen, dan raad ik je aan om fysica als hoofdopleiding te nemen, kies daarbij zoveel mogelijk wiskunde (minor wiskunde, keuzevakken in de wiskunde).

Je krijgt bij een opleiding fysica, minor wiskunde, ongetwijfeld de nodige wiskundige "tools" om die theoretische fysica "te bedrijven" - of je wordt voldoende onderlegd in die wiskunde om jezelf er verder in te verdiepen. De extra (abstracte) wiskundige theorie en/of cultuur (of zelfs toegepast, in het geval van bijvoorbeeld financële wiskunde, statistiek, ...) die je bij een opleiding wiskunde zou krijgen, is dan veel minder relevant dan bijkomende (fysica)vakken die je de nodige (theoretische) fysische concepten bijbrengen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 112

Re: Fysica of wiskunde

Bedankt TD, dat klinkt goed.

Ik moet wel zeggen dat het ergens toch pijn doet in mijn hart dat ik de wiskunde niet volledig zal kennen. De uitspraak die ik in een boek eens heb gelezen: "Eén persoon zal nooit kunnen leren wat er nu allemaal gekend is in de wiskunde" troost mij ironisch wel een beetje, aangezien ik weet het niemand zal lukken. Filosofisch gezien voelt de wiskunde voor mij wel aan alsof het de "oerstof" is, nl. dat alles herleidbaar is tot wiskunde en dat wiskunde niet een verzinsel is van de mens (en ik weet ook dat velen zo denken). Hiervoor zou ik ook graag wiskunde doen, omdat ik soms vrees dat de fysica nooit de echte basis kan aanraken. Ik vrees dat als ik niet genoeg wiskunde ken, ik niet zo diep kan geraken als ik wil. Eigenlijk is het bijna een soort van existentiële twijfel, haha. Ik zal maar beter aanvaarden dat men zelfs in de wiskunde niet de Grond kan raken.

Berichten: 156

Re: Fysica of wiskunde

Misschien kan je de opleiding fysica met een diplomacontract volgen (als hoofdopleiding) en dan enkele vakken van wiskunde die je interesseren volgen met losse creditcontracten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Fysica of wiskunde

Je kan inderdaad vakken met creditcontracten of examencontracten meedoen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 112

Re: Fysica of wiskunde

Ah, dat is wel interessant ja, maar ik neem aan dat je dan nog steeds niet de studiepuntenlimiet mag overschrijden.

Belangrijke vraag: is het mogelijk om met mijn fysica minor wiskunde-pakket later nog iets te kunnen betekenen in het WISKUNDIG onderzoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fysica of wiskunde

Zoiets is altijd mogelijk, als je zelf de nodige inspanningen wil doen om je kennis eventueel bij te werken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica of wiskunde

Ah, dat is wel interessant ja, maar ik neem aan dat je dan nog steeds niet de studiepuntenlimiet mag overschrijden.
Valt wel mee hoor. In Gent is het tot 66 STP gratis, en vanaf daar 2,5€ per STP.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer