[scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

Beste lezers,

Ik heb drie vragen die ik moet beantwoorden voor een practicum, maar ik kom er niet helemaal uit. Het gaat om het volgende:

1) Fluidisatie

Hou zou men fluidisatietechnieken in kunnen passen in een fabriek?

Kan geen eenduidig antwoord formuleren en/of vinden.



2) Destillatie.

Noem drie belangrijke verschillen tussen de laboratorium destillatieopstelling en de laboratorium versie van een industriële kolom.



- Een laboratoriumdestillatie is batchgewijs, terwijl een industriële destillatie continue is. Bij batchgewijze destillatie wordt een bepaalde hoeveelheid gedestilleerd, terwijl bij continue destillatie continue wordt gedestilleerd. (weet niet of dit echt een goed antwoord is?)



- Bij industriële destillatie wordt vaak gestreefd naar het produceren van mengsels met bepaalde toepassingen (benzine, kerosine bijv.), terwijl bij een batch-destillatie vaak gestreefd wordt naar volledige scheiding. Er wordt bij continue-destillatie derhalve gebruik gemaakt van schotels



- ?



3) Reactoren

CISTR-reactoren worden ook wel eens in serie achter elkaar geplaatst. Waarom zou dit zijn?



Bepaalde stoffen hebben een lange verblijfstijd waardoor het efficiënter en daardoor economisch aantrekkelijker is om een aantal CISTR- reactoren achter elkaar te plaatsen. De CISTR zou bijv. vol kunnen raken doordat de invoer groter is dan de uitvoer van de CISTR. Door meerdere CISTRs achter elkaar te plaatsen, verhoog je dan uiteindelijk het rendement van de omzetting (reactie).

Iemand die de antwoorden eventueel kan aanvullen en/of controleren?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

1) Fluidisatie

Hou zou men fluidisatietechnieken in kunnen passen in een fabriek?
In de praktijk wordt fluidisatie bijvoorbeeld gebruikt om vaste stoffen te drogen door heet gas erdoor te blazen, of voor een reactor waarin de katalysator gefluidiseerd is door de gasvormige voeding, of bij de verbranding van gemalen steenkool (fluid bed combustion) waarbij men dan tevens gebrande kalk toevoegt om de SO2 en SO3 te binden.
2) Destillatie.

Noem drie belangrijke verschillen tussen de laboratorium destillatieopstelling en de laboratorium versie van een industriële kolom.
Gevraagd wordt 3 verschillen tussen twee laboratorium destillatiekolommen?

Ik begrijp de vraag eigenlijk niet, maar batch versus continue zou inderdaad één van de gewenste antwoorden kunnen zijn, ofschoon in de industrie ook wel eens batchdestillatie gebruikt wordt.

Je tweede verschil vind ik niet echt sterk. In de industrie wordt ook vaak volledige scheiding bereikt met een continue kolom. En schotels kan een simpele laboratoriumdestillatieopstelling ook hebben als men een Vigreux gebruikt.

Een ander verschil zou de druk kunnen zijn: in de industrie werken destillatiekolommen vaak onder forse druk. Dat zal men in een glazen laboratoriumopstelling niet doen. Hetzelfde geldt voor de temperatuur: in de industrie kan die wel eens 400 oC zijn.

Materiaalkeuze is waarschijnlijk ook een verschil: glas (laboratorium) versus metaal (industrie)
3) Reactoren

CISTR-reactoren worden ook wel eens in serie achter elkaar geplaatst. Waarom zou dit zijn?
Het is om het rendement van de omzetting te vergroten, maar niet zoals jij denkt. Bij een CSTR gaat een klein deel van de voeding rechtstreeks in de produktafvoer. Door meerdere CSTRs in serie te plaatsen wordt dat effect verkleind en wordt propstroming zoveel mogelijk te benaderd.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: [scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

Ik vond die vraag inderdaad ook niet erg duidelijk, maar ik denk dat ik wel iets kan met jouw antwoorden! Heel erg bedankt voor de moeite.

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] vragen m.b.t. fluidisatie, destillatie en een cistr-reactor

Waarschijnlijk is een belangrijk verschil dat het op laboratoriumschaal gebruikelijker is in batches de destilleren, waarbij de componenten op volgorde van kookpunt vergregen worden.

Industrieel werkt met met geschoteld kolommen, waarbij op diverse hoogtes in een kolom een fractie wordt afgetapt. Op die manier is een continuproces mogelijk, waarbij er feitelijk continu eenzelfde verdeling van mengsels door de hele kolom aanwezig is.
Victory through technology

Reageer