[natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Voor onze PWS gaan we een vliegtuigvleugel in een windtunnel testen. Alleen ik heb niet zo heel veel verstand over windtunnels.

Mijn vraag is dus hoe kan ik het een best een windtunnel maken voor een vliegtuigvleugel??

Het is voor een vliegtuigvleugel van ong. 30cm. De vleugel kan evt. aangepast worden voor windtunnel want we hebben hem nog niet gemaakt. Dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Dag Snakewing, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

ik heb vorig jaar voor mijn pws een windtunnel gebouwd. als je betrouwbare resultaten wilt verkrijgen kijk je toch al gauw naar een windtunnel van een meter of 4 in lengte.

een goede windtunnel is grofweg als volgt opgebouwd:

sectie 1: een motorsectie met daarachter een diffusor (een soort geleidingsscherm om de luchtstroom min of meer laminair en stabiel te maken.) deze kan je maken door bijv pvc buisjes op elkaar te plakken. een centimeter of 20 is voldoende om een laminaire stroming op te wekken.

sectie 2: een lege sectie om de luchtstroom na de diffusor verder te laten stabiliseren.

sectie3: een meetsectie in deze sectie ga je je metingen verrichten. (hebben jullie er al overna gedacht wat jullie precies willen meten en hoe?)

sectie 4 een uitlaat sectie. hierin is een vernauwing gebouwd. door deze vernauwing treed zoals jullie misschien weten een snelheids verhoging en een luchtdruk verlaging op. P1 * V1 = P2 * V2. je kan in deze vernauwing de luchtsnelheid meten dmv een venturi buis. je moet dan natuurlijk wel even terug rekenen naar de echte snelheid in je tunnel.

oja een windtunnel bouwen is meer werk dan je denkt :eusa_whistle:

ik zou als openings maat iets van 50 * 50 centimeter aanhouden. als je kleiner gaat werken krijg je gauw onbetrouwbare metingen.

jullie hebben ongetwijfeld meer vragen dus schroom niet om ze te stellen.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Pino de Veroveraarnvla schreef:ik heb vorig jaar voor mijn pws een windtunnel gebouwd. als je betrouwbare resultaten wilt verkrijgen kijk je toch al gauw naar een windtunnel van een meter of 4 in lengte.

een goede windtunnel is grofweg als volgt opgebouwd:

sectie 1: een motorsectie met daarachter een diffusor (een soort geleidingsscherm om de luchtstroom min of meer laminair en stabiel te maken.) deze kan je maken door bijv pvc buisjes op elkaar te plakken. een centimeter of 20 is voldoende om een laminaire stroming op te wekken.

sectie 2: een lege sectie om de luchtstroom na de diffusor verder te laten stabiliseren.

sectie3: een meetsectie in deze sectie ga je je metingen verrichten. (hebben jullie er al overna gedacht wat jullie precies willen meten en hoe?)

sectie 4 een uitlaat sectie. hierin is een vernauwing gebouwd. door deze vernauwing treed zoals jullie misschien weten een snelheids verhoging en een luchtdruk verlaging op. P1 * V1 = P2 * V2. je kan in deze vernauwing de luchtsnelheid meten dmv een venturi buis. je moet dan natuurlijk wel even terug rekenen naar de echte snelheid in je tunnel.

oja een windtunnel bouwen is meer werk dan je denkt :eusa_whistle:

ik zou als openings maat iets van 50 * 50 centimeter aanhouden. als je kleiner gaat werken krijg je gauw onbetrouwbare metingen.

jullie hebben ongetwijfeld meer vragen dus schroom niet om ze te stellen.
Dankje wel.

Ik kom hier voorlopig wel ff mee verder.

Mocht ik nog meer wil weten dan hoor je het wel. ](*,)

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Ik heb alle informatie die ik nodig heb en heb nu toch nog ff een vraag.

-Wat kan ik het best als motor gebruik. Ik dacht zelf gewoon aan zo'n ventilatortje. Met 3 standen.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

dat hangt ervan af hoe groot je je tunnel gaat bouwen en welke windsnelheid je wilt bereiken. wij hebben een wasmachinge motor van 2,2 Kw gebruikt in combinatie met een een fan van een auto radiator 45 cm dia.

in onze tunnel haalden we hier ongeveer 40 km/h mee aan windsnelheid. het hangt er dus vanaf wat je precies wilt. je kan uitrekenen hoeveel lucht je moet verplaatsen als je weet hoe groot je tunnel wordt.

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] kleine windtunnel bouwen, pws

Goedemiddag iedereen,

Ik ben ook al een tijdje bezig met de theoretische achtergrond van een windtunnel met als uiteindelijke doel er ook eentje te bouwen. 'k Loop echter nog tegen een paar dingetjes aan.

@Pino de ver.....

Je zei dat als je weet hoe groot je windtunnel is, je de windsnelheid die je nodig hebt kunt bepalen. Alleen als je een ventilator hebt met 3 vaste standen, kun je dan niet beter eerst de windsnelheid van die ventilator bepalen en dan aan de hand van de formule van het Reynoldsgetal de grootte van je windtunnel berekenen? Je kunt immers niet de windsnelheid veranderen, er zijn namelijk maar 3 standen.

En verder zei je dat het uiteinde minimaal 50 bij 50 moest zijn? Is bijvoorbeel 20 bij 20 écht te klein, ook als je gebruik maakt van een 2D-model vleugel?

En mijn laatste vraag, die vernauwing in de windtunnel, de contraction cone, dient alleen voor het verhogen van de windsnelheid in de windtunnel neem ik aan? Als je dus bijvoorbeeld gebruik maakt van een slakkenhuis (uit bijv. een afzuigkap og pijporgeltje) met een redelijk windsnelheid, is zo'n contraction cone dan echt nodig, of volstaat een rechte (ronde of vierkante) koker (zonder vernauwingen dus) ook?

Alvast bedankt

Reageer