[natuurkunde] Effectieve remafstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 379

[natuurkunde] Effectieve remafstand

1 oefening waarop mijn antwoord niet overeenstemd met dat van het boek en waar ik de redeneerfout bij mezelf niet metteen kan vinden. Had dus graag geweten of er een fout zit in de berekening of een essentiel deel van de methode me niet is gekend.

Een auto rijdt met een snelheid van 126.0km/h op een weg waar 90.0km/h de maximale snelheid is. Op 50m ziet de chauffeur een flitspaal en trapt op de rem. Zijn reactiesnelheid bedraagt 0.5 s de versnelling is constant en bedraagt 7.5m/s². Kan hij een boete vermijden ?

1.Men berekent eerst de afstand die afgelegd worden tijdens de periode van reactie, hetzij
\( \frac{35m}{s}*0.5s= 17.5 (De effectieve remafstand)\)


2. Vervolgens ga je berekenen wat de eindsnelheid is wanneer je met een versnelling van -7.5m/s² afremt gedurende over een afstand van 37.5m. Het is op dit stadium dat ik twijfel hoe dit te bewerkstelligen.

Alvast bedankt

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

2. Vervolgens ga je berekenen wat de eindsnelheid is wanneer je met een versnelling van -7.5m/s² afremt gedurende over een afstand van 37.5m. Het is op dit stadium dat ik twijfel hoe dit te bewerkstelligen.
Bedoel je niet 32.5m?

Wel, je hebt 2 vergelijkingen:

- een vergelijking waaruit je de tijd haalt die hij nodig heeft om tot op een snelheid te raken van v = 25 m/s

- een vergelijking waaruit je de afstand haalt die hij aflegt gedurende die tijdspanne.

Hiermee moet het op te lossen zijn

Berichten: 379

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

1 oefening waarop mijn antwoord niet overeenstemd met dat van het boek en waar ik de redeneerfout bij mezelf niet metteen kan vinden. Had dus graag geweten of er een fout zit in de berekening of een essentiel deel van de methode me niet is gekend.

Een auto rijdt met een snelheid van 126.0km/h op een weg waar 90.0km/h de maximale snelheid is. Op 50m ziet de chauffeur een flitspaal en trapt op de rem. Zijn reactiesnelheid bedraagt 0.5 s de versnelling is constant en bedraagt 7.5m/s². Kan hij een boete vermijden ?

1.Men berekent eerst de afstand die afgelegd worden tijdens de periode van reactie, hetzij
\( \frac{35m}{s}*0.5s= 17.5 m (De effectieve remafstand ) \)


2. Vervolgens ga je berekenen wat de eindsnelheid is wanneer je met een versnelling van -7.5m/s² afremt gedurende over een afstand van 37.5m. Het is op dit stadium dat ik vermoedt fout te zijn.

3.
\( \Delta v = a_x *\Delta t + v_o \Leftrightarrow (v_e-v_b)=a_x * \sqrt{\frac{2s}{a}}\)
Alvast bedankt

Berichten: 379

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Kyouran schreef:1.Bedoel je niet 32.5m?

2.een vergelijking waaruit je de tijd haalt die hij nodig heeft om tot op een snelheid te raken van v = 25 m/s
1. klopt volledig en had ik stomweg over het hooft gezien

2. Hier snap ik niet wat je bedoelt

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Sorry ik had de opgave niet helemaal juist gelezen, maar je kunt het ook zo doen zoals ik had gepost, of je kunt de 2 vergelijkingen ook zo berekenen:

- bereken eerst hoeveel tijd hij nodig heeft om 32.5 m af te leggen (evrb)

- bereken dan hoeveel zijn snelheid bedraagt op dat tijdstip en zie of v > toegelaten snelheid

Of je het nu zo berekent of zoals ik eerst postte, maakt eigenlijk niet echt uit, maar hier zal je waarschijnlijk meer mee zijn aangezien je dan ook weet hoeveel hij erover zat
2. Hier snap ik niet wat je bedoelt
Wel, de eerste methode geeft je eigenlijk gewoon de afstand die hij nog nodig had om af te remmen tot op de gevraagde snelheid, indien deze groter is dan 32.5m, reed hij te snel.

De 2de methode geeft je hoeveel zijn snelheid was ter hoogte van de flitspaal. Indien deze groter is dan 90 km/h, reed hij te snel. Met deze methode ben je eigenlijk meer in praktijk, maar als je gewoon wil weten of hij al dan niet te snel reed maakt het niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Dag 299792.458, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Ook de titel zei niet zoveel. De titel is gewijzigd in "[natuurkunde] Effectieve remafstand". Wil je de volgende keer duidelijker zijn?

[/color]

Berichten: 379

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Bedankt voor de hulp
- bereken eerst hoeveel tijd hij nodig heeft om 32.5 m af te leggen (evrb)
\( s =\frac{1}{2}a_x \Delta t²+v_b\Delta t \)


1. Ik vraag me af hoe je bovenstaande formule omzet naar t.

2. Komt denk ik op het zelfde neer als de beginsnelheid weten invoegen in de formule hiernaast
\( \Delta v²=2as \)

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

299792.458 schreef:Bedankt voor de hulp
\( s =\frac{1}{2}a_x \Delta t²+v_b\Delta t \)


1. Ik vraag me af hoe je bovenstaande formule omzet naar t.

2. Komt denk ik op het zelfde neer als de beginsnelheid weten invoegen in de formule hiernaast
\( \Delta v²=2as \)
1. Dat is toch maar een 2degraadsvergelijking oplossen? (geeft waarschijnlijk 2 oplossingen voor t, neem degene die het meest realistisch lijkt, geen negatieve t etc.)

2. Kan ik niet volgen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Volgens mij ben je veel te ingewikkeld bezig.

Hij rijdt 35 m/s, en wenst hoogstens 25 m/s te gaan rijden. Dat betekent dat tijdens de rembeweging zijn gemiddelde snelheid hoogstens 30 m/s mag bedragen.
  1. 32,5 m leg je aan (gemiddeld) 30 m/s af. Hoe lang duurt dat?
  2. Is dat lang genoeg om je snelheid 10 m/s te laten zakken als je snelheid elke seconde met 7,5 m/s mindert?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 379

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Bedankt voor de antwoorden

kyouran heeft natuurlijk uiterst gelijk door te stellen dat de oplossing gewoon een 2degraadsvergelijking uitwerken is. Had ik helemaal over het hoofd gezien :eusa_whistle: .

Berichten: 379

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

\( s =\frac{1}{2}a_x \Delta t²+v_b\Delta t \)
\( \Leftrightarrows 32.5m =\frac{1}{2}(-7.5 m/s²) \Delta t²+35m/s\Delta t \)

\( \Leftrightarrows D=35²-4(-3.75)(-32.5)=737.5 \)
\( \Leftrightarrows t= \frac{-35 - \sqrt{737.5}}{-7.5}= 8.2875 s of 1.04 s \)
Nu de t invoeren in
\( \Delta v = a_x *\Delta t + v_o \Leftrightarrows \Delta v = (-7.5m/s² *8.2875s + 35m)= -27.156 \)
\( \Leftrightarrows \Delta v = v_e-v_b\)
\( \Leftrightarrows v_e= \Delta v +v_b = -27.156 +35= 7.84375 m/s \)
\( \Leftrightarrows 7.84375m/s*3.6 = 28.2375 km/h \)
Nu enkel nog 126km/h - 28.2375 = 97.625 km/h

Dit is de eindsnelheid waarbij hij de flitspaal passeert

Berichten: 17

Re: [natuurkunde] Effectieve remafstand

Bijna juist: Je krijgt 2 oplossingen t = 1.046s en t = 8.288s. Normaal neem je in dit geval de kleinste oplossing en ik zal ook uitleggen waarom. Bij t = 1.046s passeert de auto de flitspaal, maar omdat je rekent met een constante versnelling zal zijn snelheid blijven afnemen. Wanneer zijn snelheid 0 m/s bereikt, verhoogt deze weer maar dan in de tegengestelde richting: de auto rijdt achteruit. Dus na 8.288 s zal de auto de flitspaal weer passeren, maar dan in de andere richting.

De bijbehorende snelheden ter hoogte van de flitspaal zijn:

v1 = v0+at1 = 35-7.5*1.046 = 27.16 m/s (97.77 km/h)

v2 = v0+at2 = 35-7.5*8.288 = -27.16 m/s (-97.77 km/h)

Het is logisch dat beide snelheden gelijk zijn, maar een tegengesteld teken hebben (omdat ze in andere richting zijn). Maar merk op dat je eigenlijk de 2de snelheid hebt berekent die praktisch gezien zich niet zal voordoen.

P.S: Wat je verder op het einde hebt zitten knoeien weet ik allemaal niet, die -27.156 m/s die je daar uitkomt is geen
\(\Delta v\)
maar de snelheid ter hoogte van de flitspaal.

Reageer