Springen naar inhoud

[scheikunde] redoxreactie oxaalzuur met kaliumpermanganaat-oplossing

• Log in om te kunnen reageren

Mickey_

Mickey_

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 18:51

Hallo lieve mensen,

Ik was scheikunde aan het maken. En daar kreeg ik de volgende vraag:
Geef de volgende kloppende vergelijkingen van de volgende redoxreacties: Een (extra aangezuurde) oxaalzure oplossing (oxaalzuur: H2C2O4(s)) met een kaliumpermanganaat-oplossing.

Nou ik had het dus gesplitst in:

H2C2O4 (sterkste red) | H+ | K+ | en MnO4- als sterkste ox.
Maar bij MnO4- ga ik de mist in.

Want ik had bij binas gekeken bij de sterkste ox.. en dan komt eerst MnO4- + 8H+ + 5e-, maar ik dacht: De oxaalzuur is aangezuurd maar de kaliumpermanganaat niet.. dus ik mag die niet nemen. De volgende was MnO4- + 2H2O(l) + 3e-. Naar mijn mening moest ik deze halfreactie gebruiken omdat het een oplossing is en er dus h20 bij is.
Maar dit is dus blijkbaar niet zo, want in de uitwerkingen staat dat ik de aangezuurde moet nemen.

Waarom is dat? Ik snap het niet. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Alvast hartelijk bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2009 - 18:58

Want ik had bij binas gekeken bij de sterkste ox.. en dan komt eerst MnO4- + 8H+ + 5e-, maar ik dacht: De oxaalzuur is aangezuurd maar de kaliumpermanganaat niet.. dus ik mag die niet nemen. De volgende was MnO4- + 2H2O(l) + 3e-. Naar mijn mening moest ik deze halfreactie gebruiken omdat het een oplossing is en er dus h20 bij is.
Maar dit is dus blijkbaar niet zo, want in de uitwerkingen staat dat ik de aangezuurde moet nemen.

Waarom is dat? Ik snap het niet. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Je voegt kaliumpermanganaat bij een aangezuurde oxaalzuur oplossing. Hierin is dus H+ aanwezig. Waarom zou het permanganaat die H+-jes niet kunnen gebruiken?

Mickey_

Mickey_

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 19:02

Huh.. kan die kaliumpernmangaat dat dan gewoon gebruiken?
Waarom dan.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2009 - 19:08

Huh.. kan die kaliumpernmangaat dat dan gewoon gebruiken?
Waarom dan.

Aanzuren betekend dat je bijv. zwavelzuur (H2SO4) toevoegt aan je oxaalzuuroplossing. Daar voeg je vervolgens kaliumpermanganaat aan toe.

In je eindoplossing zitten dus:

- zwavelzuur
- oxaalzuur
- (kalium)permanganaat

Door het zwavelzuur zitten er veel H+-jes in de oplossing. Hiermee kan permanganaat reageren en daarmee reduceren tot Mn2+.

Mickey_

Mickey_

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 19:09

Ohh ik snap het :eusa_whistle:
Heel erg bedankt.

adirecto

adirecto

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2010 - 20:28

Wat bJohn hier verteld is dat je wel een halfreactie van MnO4- met H+ mag gebruiken, dit is echter niet waar dit is alleen het geval wat mickey al typte een aangezuurde permanganaat oplossing. De halfreactie die wel gebruikt moet worden is degene met water (omdat het namelijk een oplossing betreft):

MnO4-(aq) + 2 H2O(l) + 3e- => MnO2(s) + 4 OH-(aq) [bron: BINAS]

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2010 - 00:30

Zoals John al aangaf: Waar het om draait is of de eindoplossing is aangezuurd. Of je nu een aangezuurde permanganaat-oplossing bij een oxaalzuuroplossing doet, of een aangezuurde oxaalzuuroplossing bij een permanganaat-oplossing (zoals in dit geval) maakt niet uit. Je kunt zelfs drie oplossingen maken en die bij elkaar doen. Het eindresultaat is hetzelfde, namelijk dat je de redoxreactie moet nemen voor het MnO4- ion in een zuur milieu. En dat is de halfreactie die John al aanduidde.

Iedereen die wel eens een redoxtitratie van oxaalzuur heeft gedaan, waarbij een permanganaat-oplossing wordt toegedruppeld aan een oxaalzuuroplossing, weet dat het die reactie is die optreedt - en niet de halfreactie waarbij MnO2 ontstaat.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures