Springen naar inhoud

Stikstof 3.0 waar word dit voor gebruikt?

• Log in om te kunnen reageren

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2005 - 22:24

Beste lezers,

Ik had een vraag over een gas cilinder waar opstaat Stikstof 3.0.
Kan ik hier mee objecten koelen?

Waar en hoe word dit gebruikt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MVG René

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2005 - 22:27

een gas cilinder met stikstof...
m.i. is deze stikstof dan niet koud (dat is vloeibare stikstof)

dingen mee koelen zal niet lukken

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2005 - 12:06

Waarschijnlijk is dit een cylinder met samengeperst stikstof. Dat wordt gebruikt als inert gas bij bijvoorbeeld lassen, of in de voedingsindustrie.

Als je het als vloeistof kan aftappen kan je dit uiteraard gebruikken om te koelen.
β-Damascenon en maneschijn

Comm

Comm

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2005 - 12:12

Als grondstof voor de bereiding van o.a. lachgas, TNT, kleurstoffen, ammoniak en kunstmeststoffen

Warmtebehandeling
Chromatografie
Plasmasnijden
Blanketing
Lasersnijden
Gasverpakken
Inertiseren

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 21:49

Bedankt voor jullie reacties, dus als ik het goed begrijp dan kan ik helemaal niets met deze cilinder? er word niets koud door dus word het voor mij al overbodig, of het moet nog voor andere leuke projecten gebruikt kunnen worden?

MVG René

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 21:59

Sorry dat ik je niet kan helpen met je vraag. Maar een vraag van mijn kant, hoe kom je in godsnaam aan zo'n ding?!
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 22:38

Sorry dat ik je niet kan helpen met je vraag. Maar een vraag van mijn kant, hoe kom je in godsnaam aan zo'n ding?!

Geachte,

Ik werk bij een transport bedrijf, deze heeft een groot stuk grond waarvan Hoekloos een deel heeft gehuurd voor opslag van cilinders.
Ik zag toevallig een naambord met stikstof 3.0, aangezien ik met een klein team een project wil gaan starten, het overclocken van een pc systeem leek het mij uitermate geschikt om ipv vloeistof een gas cilinder te gebruiken, anders moet je heel de tijd de vloeistof bijgieten.

Ik heb de cilinder niet zelf maar daar terplekken op het terein heb ik toestemming gekregen om een paar dagen vrij te nemen om daar wat expirimenten te doen met overclocking. vandaag deze grote belangstelling :shock: gas leek mij gepast dan iedere keer vloeistof bijgieten.

Aldus mijn project

MVG René

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2005 - 22:44

Je zal dan dus toch met vloeibare stikstof bezig gaan. Dit is wel een gemeen spul. Zonder de nodige voorzorgsmaatregelen kan je je lelijk verbranden.
"Meep meep meep." Beaker

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 juli 2005 - 22:52

Als dat gas onder druk in de cylinder zit (wat ik wel aanneem) dan kun je er wel degelijk mee koelen. Een gas waarvan de druk verlaagd wordt koelt namelijk af. Ik kan niet zeggen in welke mate, maar als je het uit de cylinder laat ontsnappen wordt het kouder.

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 23:00

Als dat gas onder druk in de cylinder zit (wat ik wel aanneem) dan kun je er wel degelijk mee koelen. Een gas waarvan de druk verlaagd wordt koelt namelijk af. Ik kan niet zeggen in welke mate, maar als je het uit de cylinder laat ontsnappen wordt het kouder.

Ja oke, maar dat kan opzich met alle gas cilinders. :wink:

reckless

reckless

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 23:03

Ik werk bij een transport bedrijf, deze heeft een groot stuk grond waarvan Hoekloos een deel heeft gehuurd voor opslag van cilinders.
Ik zag toevallig een naambord met stikstof 3.0, aangezien ik met een klein team een project wil gaan starten, het overclocken van een pc systeem leek het mij uitermate geschikt om ipv vloeistof een gas cilinder te gebruiken, anders moet je heel de tijd de vloeistof bijgieten.

als het van hoekloos vandaan komt is het stiktof tot vloeistof verdicht...
maar vraagje, als jou baas dat terrein verhuurd aan hoekloos, en hun plaatsen daar cilinders, moet je baas en de mensen die daar rond lopen dan niet in iedergeval een beetje geistrueerd worden over de stoffen die daar staan en de gevaren daar van ??

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 23:04

Dit zou je dan kunnen vergelijken.
Alleen ik had het graag op gas basis gehad.

http://www.tweakers.net/nieuws/34512

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 23:11

als het van hoekloos vandaan komt is het stiktof tot vloeistof verdicht...
maar vraagje, als jou baas dat terrein verhuurd aan hoekloos, en hun plaatsen daar cilinders, moet je baas en de mensen die daar rond lopen dan niet in iedergeval een beetje geistrueerd worden over de stoffen die daar staan en de gevaren daar van ??

De flessen staan opgeslagen in sillo's waar wij niet kunnen komen, er lopen genoeg mensen die bij het bedrijf Hoekloos horen op het terein die daar hun werkzaamheden verichten, maar er is niet echt ingegaan op de gevaren aangezien daar mensen van Hoekloos rond lopen die alles beheren. Al met al alles ziet er goed en vertrouwd uit.

Wij storen ons voor de rest ook niet aan Hoekloos. Er staan hoogstens zo'n 200 cilinders per dag, vooral met kijk op medisch zuurstof en medische gassen.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 21:36

Vloeibaar stikstof hoeft niet onder druk gebracht te worden. Je kunt het gewoon uit een vat schenken. En je moet wel uitkijken met je ogen bij het schenken, maar verder is het niet gevaarlijk. Als je per ongeluk je vingers even onderdompeld is er niets aan de hand als je het direct afveegd. Dus het spannende is er nu wel af, sorry.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Rene silverline

Rene silverline

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 22:06

Vloeibaar stikstof hoeft niet onder druk gebracht te worden. Je kunt het gewoon uit een vat schenken. En je moet wel uitkijken met je ogen bij het schenken, maar verder is het niet gevaarlijk. Als je per ongeluk je vingers even onderdompeld is er niets aan de hand als je het direct afveegd. Dus het spannende is er nu wel af, sorry.

Het hoeft niet spannend te zijn :wink: ik zou graag een goed prestatie zien van het project wat ik graag zou willen gaan uitvoeren.
Ik zal eens vragen naar vloeibaar stikstof (mits ik dat ook van hun mag gebruiken) Dus gasvorm gaat compleet over.

Maargoed iniedergeval erg bedankt voor jullie reacties.

MVG René

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures