'clan' als organisatievorm

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

'clan' als organisatievorm

Hallo allemaal,

ik moet een presentatie van tien minuten gaan houden over het volgende onderwerp:

Een organisatievorm tussen de markt en de hiërarchie in is de zgn. “clan”: een groep die samengehouden wordt door gemeenschappelijke waarden. Bespreek de verschillen tussen de clan enerzijds, en de markt en de hiërarchie anderzijds. Wat zijn de specifieke voor- en nadelen van de clan? Het woord “clan wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar (familie)verbanden in bijvoorbeeld zuid-Italië. In hoeverre komt zo’n “clan” overeen met die in de transactiekostentheorie?

Iemand misschien wat informatie, want op het internet is echt maar bar weinig te vinden ..

Berichten: 1.425

Re: 'clan' als organisatievorm

Specifieke informatie over een clan heb ik niet. Al vond ik wel deze samenvatting. helaas niet het volledige artikel

Je zou een omschrijving van een clan kunnen geven met wellicht een voorbeeld en daarbij puntgewijs de lagere transactiekosten in bepaalde situaties t.o.v. het marktmechanisme kunnen benoemen en aan de andere kant hoe het gesteld is met de prikkels en bureacratie t.o.v. het hiërarchische model.

Me dunkt dat in een omgeving met een goed functionerend rechtssysteem de transactiekosten (onderhandelingen, toezien op naleving van contracten etc) van de markt lager zijn dan de kosten van het gebrek aan prikkels van de clan. Verder hoe deze laatste kosten zich verhouden tot dezelfde kosten (bureaucratische kosten) van de hiërarchie. In die vergelijking zal het afhangen van de mate van de sociale verbondenheid en gemeenschappelijkheid van belangen of een clan succesvoller kan zijn dan een hiërarchie met veel controle.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 18

Re: 'clan' als organisatievorm

Ik vind het lastig om specifiek de verschillen te benoemen tussen de hierachie en markt enerzijds en de clan anderzijds...

In een hierachie is toch écht duidelijk te zien wie de baas is en is de relatie tussen de manager en de medewerkers is duidelijk door de hierachische verdeling. Maar bij een clan is dit toch eigenlijk ook zo? daar opereert men ook niet op compleet gelijkwaardige basis, daar is toch ook sprake van 'baas boven baas'?

En ik weet niet hoe ik het marktmechanisme hierin kan betrekken. In een markt gaat het er toch om dat alle marktspelers samen tot besluit komen etcetera?

Berichten: 1

Re: 'clan' als organisatievorm

Ik weet niet in welke context je dit moet houden, wat je opleidingsniveau is en hoeveel tijd je hiervoor hebt maar ik kan je het artikel van William G. Ouchi aanraden: Markets, bureaucracies, and clans. Hierin worden die verschillende marktvormen besproken en er wordt aangegeven welke in bepaalde situaties de betere zijn.

Ook de transactiekostenbenadering wordt er behandeld.

het kan moeilijk zijn om deze op internet te vinden, maar even in de bibliotheek in de harvard business review kijken en je hebt hem ook :eusa_whistle:

Berichten: 1.425

Re: 'clan' als organisatievorm

deSV schreef:Ik vind het lastig om specifiek de verschillen te benoemen tussen de hierachie en markt enerzijds en de clan anderzijds...

In een hierachie is toch écht duidelijk te zien wie de baas is en is de relatie tussen de manager en de medewerkers is duidelijk door de hierachische verdeling. Maar bij een clan is dit toch eigenlijk ook zo? daar opereert men ook niet op compleet gelijkwaardige basis, daar is toch ook sprake van 'baas boven baas'?

En ik weet niet hoe ik het marktmechanisme hierin kan betrekken. In een markt gaat het er toch om dat alle marktspelers samen tot besluit komen etcetera?
De clan zal niet zo'n zelfde gezagsstructuur kennen als een hierarchie met voortdurende controle al hoeft niet iedereen gelijk te zijn. Het zit er een beetje tussenin. Hier zul je dus meer info over moeten vinden.

Verder is het maar vanuit welk perspectief je het beziet. Een grotere organisatie kan op verschillende wijze zijn georganiseerd. In kleinere zelfstandig functionerende eenheden die onderling concurreren (markt), met een duidelijke gezagsstructuur en controle (hiërarchie) of het kan een clan zijn

Een artikeltje over Ouchii
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 18

Re: 'clan' als organisatievorm

Bedankt allebei!

Wat bedoelt Ouchi met 'goal incongruence'?

En heeft er iemand misschien nog echt specifieke informatie over een 'clan'? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Berichten: 18

Re: 'clan' als organisatievorm

Heb eventjes een soort van schema'tje opgesteld voor m'n presentatie:

Verschillen Clan versus markt/hierachië

1. Clan berust op vertrouwen, hierachie gebasseerd op autoriteit

2. werknemers zullen zich bij een clan volledig inzetten, terwijl er in de hierachie nog wel eens shirking/lijntrekking voor kan komen.

3. beloning niet op basis van prestaties, maar op non-performance criteria.

Voordelen Clan

1. werknemers zullen de kantjes er niet durven lopen, omdat er in clans veel sprake is van sociale controle en men geen slechte reputatie wil

2. Doelen zullen mogelijkerwijs eerder gehaald worden omdat er in clans geen tegenwerkers zijn.

Nadelen Clan

1. ???

Familieverbanden – transactiekosten theorie overeenkomsten

1. Bij familieverbanden geven ‘clan-leden’ ook alles omdat ze hun reputatie ten over staan van hun familie niet willen schaden

2. berusten beide op vertrouwen


Ben dus nog op zoek naar de nadelen van een clan :eusa_whistle:

En snap nog steeds niet goed wat 'de markt' nou precies is hier ...

Berichten: 1.425

Re: 'clan' als organisatievorm

Zoals ik al zei ben ik niet zo over theoriën over de clan als organisatievorm op de hoogte maar de voor- en nadelen van de verschillende organisatievormen doen zich onder verschillende omstandigheden voor en dit dien je aan de hand van de transactiekostentheorie te verduidelijken.

Een clan kan m.i. alleen goed functioneren als de sociale cohesie groot is evenals de gedeelde waarden en normen en daardoor de doelstellingen van de leden overeenkomen, niet verschillend zijn waardoor er niet de controle van de hiërarchie noodzakelijk is noch de de prikkel van het eigenbelang van de markt om succesvol te zijn ( de "goal incongruence"van Ouchi wil zeggen als de doelstellingen niet overeenkomen). Een tweede omstandigheid die hij noemt die geschikt is voor een clan is als "performance ambiguity is high". Dat is wat mij betreft een moeilijker term en betekent mogelijk zoiets als "als goede resultaten niet in harde cijfers zijn uit te drukken" (bijv. als de doelstelling van een verkooporganisatie is om zoveel mogelijk te verkopen kan het wellicht het beste zijn de verkopers op commissiebases te belonen dwz "markt" maar het kan ook gebeuren dat niet te korte termijn verkoopcijfers belangrijk zijn maar de doelstelling is om langdurige productieve relaties met klanten aan te gaan. Dan kan een "clan' medewerkers met dezelfde passie voor het bedrijf, en de dienst of het product en dezelfde ideën over samenwerking met klanten beter zijn.

Organisaties kunnen een bedrijf zijn, een samenwerkingsverband tussen onafhankelijke bedrijven/mensen, een groep vrijwilligers, een overheidsinstelling, een club, een familie, ziekenhuis etc etc.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 18

Re: 'clan' als organisatievorm

Okee, dank je wel.

Tot slot nog één vraagje;) Het is altijd leuk en goed als er in de presentatie gebruik wordt gemaakt van voorbeelden. Weet iemand toevallig of er nog veel bedrijven (en zo ja, welke) werken met een 'clan' als organisatiestructuur?

Reageer