Meten / valideren van tandwielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Meten / valideren van tandwielen

De kwaliteit van tandwielen wordt geclassificeerd aan de hand van de nauwkeurigheidstoleranties.

Hoe nauwkeuriger de tolerantie, hoe hoger de kwaliteit en dus een betere klasse.

Enkele variabelen die ik graag zou meten zijn:

-steek

-slag (onrondheid)

-drukhoek

-tandhoek

-tandflankspeling

Welke apparatuur is het meest geschikt voor het meten van tandwielen , naast dure 3d scanners?

Graag zou ik hierover advies, tips of opmerkingen krijgen. Alvast bedankt!

Berichten: 23

Re: Meten / valideren van tandwielen

Er zijn voor een aantal van deze metingen denk ik zeker betere methodes beschikbaar of in ieder geval te bedenken.

Ik heb op het moment niet heel veel tijd dus kan ik niet even snel allerlei methoden uit mijn mouw schudden, ik weet echter wel snel wat op het meten van de slag.

Hiervoor heb je een vrij kleine opstelling nodig.

Het meetgereedschap waar je gebruik van maakt is een meetklokje.

Monteer het tandwiel op een as zoals je dat in een opstelling ook zou doen (het tandwiel hoeft niet vast op de as, de as dient voor ondersteuning en om het tandwiel recht te houden).

Deze as leg je horizontaal op twee blokjes met een V-gleuf in de bovenkant, let er op dat de blokken exact even hoog moeten zijn zodat de as nauwkeurig horizontaal komt te liggen t.o.v. het oppervlak waar de blokken op staan.

Dit soort blokken zijn gewoon te koop en veelal te vinden in werkplaatsen (ik weet niet of je beschikking hebt tot een werkplaats).

Zet de blokken op een zo vlak mogelijke ondergrond (bij voorkeur een speciaal geslepen oppervlak zoals een vlaktafel).

De meetklokhouder zet je vervolgens ook op de vlaktafel en het klokje zet je tegen de zijkant van het tandwiel.

Door nu het tandwiel rond te draaien kun je de slag meten, bij slag zal de meetklok een bepaalde kant uitslaan.

Let op: De as moet zeer nauwkeurig in het centrumgat in het tandwiel passen om de meting goed te kunnen verrichten en de V-blokken moeten exact hetzelfde zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, zo niet dan maak ik thuis op de pc nog een keer een tekeningetje voor je om het te verduidelijken.

PS. Ik zie net dat er onrondheid achter de slag staat. Volgens mij is onrondheid iets anders, dit gaat om de omtrek terwijl slag een uitwijking naar de zijkant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Meten / valideren van tandwielen

Bedankt voor de reactie.

De opstelling voor het meten van slag met een meetklok is duidelijk omschreven.

Rondheid en slag hebben volgens mij beide met de omtrekcirkel te maken maar rondheid is een vormtolerantie en slag een plaatstolerantie.

Ik heb inmiddels een methode gevonden specifiek voor tandwielen; de flankentester.

Hierbij loopt een testtandwiel op een verende as tegen een hoogwaardig 'master' tandwiel en wordt de uitwijking gemeten.

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand ervaring met een zo'n tester?

Reageer