Nulpunten van een functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Nulpunten van een functie

Onlangs heb ik een TI - 83 Plus aangeschaft.

Nu ben ik al een tijdje opzoek hoe je makkelijk de nulpunten kan zoeken van een functie doormiddel van het rekentoestel wel te verstaan.

Kan iemand mij het hier uitleggen a.u.b

Berichten: 503

Re: Nulpunten van een functie

Typ uw functie in bij ' Y= '

Druk dan op ' 2nd ' en dan op ' trace ' ( 2nd + trace = calc )

kies voor zero

bepaal door middel van de pijltjes de left bound ( dus ahw de linkertak vóór het nulpunt ). Dus moet je in de buurt (links ) van het nulpunt klikken ( enter )

Dan bepaal je de right bound. Je klikt op een functiewaarde in de buurt rechts van het nulpunt ( enter )

Dan maak je een gok. ( zet de cursor op uw nulpunt ) en je krijgt het nulpunt

vb.

Y = x² -1

Je drukt op '2nd' en dan op ' trace ', kiest 2 ( 'zero' ).

Zoeken we nu het linkse nulpunt

Als left bound kies je vb. x = -1.49 en y = 1.21. Je drukt op enter . Als right bound kies je vb. x = -0.63 en y = -0.59. Je drukt op enter. Dan maak je een gok vb. zet je je cursor op x = -1.063 en y = 0.13. Je drukt op enter en je krijgt als resultaat x = -1 en y = 0

Dit moet je opnieuw doen voor het rechtse. Maar dan moet je uiteraard voor de left bound links van het rechtse nulpunt staan, voor de right bound rechts van het rechtse nulpunt en als gok probeer je met de cursor zo dicht mogelijk ( tussen de left en right bound ) op het nulpunt te klikken

Als je weet dat je nulpunt een geheel getal is, kan je ze ook proberen zoeken via 'table' ( = '2nd' en dan 'graph' )

Reageer