Springen naar inhoud

[Wiskunde] tabel t-verdeling

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 05 juli 2005 - 09:29

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de t-toets. Ik ben niet zo'n kei in statistiek maar weet iemand waarvoor een t-toets dient?

En hoe werkt die tabel? Ik weet als je t* hebt berekend dan moet je de Tc gaan opzoeken in het tabel. Alleen 1 groot probleem dat ik die tabel niet snap. Is er iemand die mij kan helpen? En een beetje simpel weet uit te leggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2005 - 21:27

De Students t- waarde is een gegeven waarde die je gebruikt bij een bepaald betrouwbaarheids interval van een n aantal metingen.

Bij een n aantal metingen word meestal n-1 gebruikt in de students t-waarde tabel.

De t waarde is zowel op te zoeken in een tabel (moet je natuurlijk wel zo'n tabel heben) of via excel. Het is zowiezo makkelijk om statistiek in excel uit te werken.

zo bereken je de t-waarde in excel:
t-waarde= T.inv(1-'percentage betrouwbaarheid';n-'iets')

'iets' is in dit geval 1 of 2. Meetal word 1 gebruikt. In sommige specifieke getallen zal je '2' moeten gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

The Black Mathematician

The Black Mathematician

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2005 - 21:36

Ik ben geen ster in statistiek, maar ik geloof dat men de t-toets gebruikt om te testen of de verwachtingswaarde van iets binnen een betrouwbaarheidsinterval valt. Hierbij wordt ook meegenomen dat de variantie niet vast staat. Als dit laatste wel het geval is gebruik je in je toets de normale verdeling, maar als de variantie niet vast ligt moet je de t-toets gebruiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures