Hoe zou het zijn met... gödel?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 112

Hoe zou het zijn met... g

Hoe zit het nu eigenlijk met de stelling van Gödel en de impact op de wiskunde? Als ik het niet mis heb, heeft hij in principe bewezen dat in de logica systemen (die voldoende groot zijn en geen tegenspraken bevatten) over sommige beweringen niet kunnen zeggen of ze juist of fout zijn. Heerst nog steeds de opvatting dat alles van de wiskunde herleidbaar is tot logica, waardoor heel de wiskunde eigenlijk gebrekkig wordt?

Wat ik helemaal niet snap: Gödel was een platonist --hij geloofde dat wiskunde de basis was van alles. Blijkbaar gaf hij dan niet dezelfde betekenis aan zijn stelling?

Of wordt de stelling gewoon genegeerd? Geen zelfmoorden?

Ben benieuwd.

PS: waar kan ik de stelling eigenhandig doornemen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe zou het zijn met... g

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Hoe zou het zijn met... g

Als ik het niet mis heb
Je hebt het mis.
PS: waar kan ik de stelling eigenhandig doornemen?
Goed idee, al geeft dat geen enkele garantie op het begrijpen van de materie.

Berichten: 112

Re: Hoe zou het zijn met... g

PeterPan schreef:Je hebt het mis.

Goed idee, al geeft dat geen enkele garantie op het begrijpen van de materie.
Ik word gelinkt naar wikipedia en daar haal ik de quote: "De eerste onvolledigheidsstelling stelt dat ieder axiomatisch wiskundig systeem dat voldoende krachtig is om alle basiseigenschappen van de natuurlijke getallen te bewijzen, hetzij onvolledig is (dat wil zeggen dat er ware uitspraken zijn die niet bewezen kunnen worden), hetzij inconsistent is (dat wil zeggen dat er onware uitspraken zijn die wel bewezen kunnen worden)". Dit is toch hetgeen ik impliceerde (hetzij bondiger). Het is dus niet vanzelfsprekend de fout te vinden die jij ziet, tenzij je natuurlijk gewoon lid bent van dit forum om elitair te zijn ipv bij te dragen...

Re: Hoe zou het zijn met... g

PS: waar kan ik de stelling eigenhandig doornemen?
Het bewijs is zeer moeilijk, en staat hierin:

http://books.google.nl/books?id=qW8x7sQ4JX...;q=&f=false

De kern ervan wordt behandeld in:

http://books.google.nl/books?id=TQQOAAAAQA...;q=&f=false

Gödel was nogal een excentriek figuur met bijzondere opvattingen. Je zou een biografie kunnen lezen.

Berichten: 112

Re: Hoe zou het zijn met... g

Bartjes, bedankt voor de goeie links! Ik ben trouwens bezig met een biografie over hem (uitgegeven door NW&T) te lezen en het is inderdaad erg interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe zou het zijn met... g

Als ik het niet mis heb, heeft hij in principe bewezen dat in de logica systemen (die voldoende groot zijn en geen tegenspraken bevatten) over sommige beweringen niet kunnen zeggen of ze juist of fout zijn.
Lang geleden dat ik hier nog iets over gelezen heb, maar als ik me niet vergis zijn er nog enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden, zoals bijvoorbeeld een aftelbaar aantal axioma's. Niet onbelangrijk.
Of wordt de stelling gewoon genegeerd? Geen zelfmoorden?
Waarom? Het is toch juist mooi om te weten, dat je in de klassieke (dus aan bovenstaande voorwaarden voldoende) systemen nooit tot een soort van 'absolute waarheid' kunt komen? Het is alsof je nu een schat aan het bestuderen bent, waarvan je al weet dat er geen einde aan kan komen.

Ook kan men nu op zoek gaan naar alternatieve vormen van wiskunde, waarop bovenstaande stelling geen vat heeft. :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 308

Re: Hoe zou het zijn met... g

Ook leuk in verband met de vraag of de (menselijke) geest algorithmisch is: zie b.v. het mooie en leuke boek "Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid" van Douglas Hofstadter (1979).

Berichten: 112

Re: Hoe zou het zijn met... g

317070 - Helaas vind ik het niet mooi om dat te weten :eusa_whistle: Alhoewel, een goeie vriend van mij zei ook eens: "het is in het zoeken dat we het vinden"

da_doc - toevallig heb ik dat boek op dit moment hier naast me liggen (van de bib), helaas is het echt een knoest van een boek en ben ik tegelijkertijd met een aantal andere wetenschappelijke boeken bezig, dus zal ik er niet aan toe komen (de paar fragmenten die ik heb genomen waar inderdaad wel heel amusant en thought-provoking). Misschien dat ik het eens zal kopen voor naast mijn bed en af en toe een hoofdstuk lees (zoals met "A Short History of Nearly Everything") -- heb jij dat in één reeks uitgelezen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe zou het zijn met... g

Ook "Ik ben een vreemde lus" (her vervolg op GEB) is heel goed, helaas vrijwel geen dialogen :eusa_whistle:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer