Springen naar inhoud

[natuurkunde] gewicht onderbeen

• Log in om te kunnen reageren

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 14:07

Ik sukkel al een tijdje om het gewicht te bepalen van een persoon zonder onderbenen. Nu heb ik een poging gedaan om het gewicht te bepalen door het onderbeen te benaderen als een cilinder. Hieronder heb ik mijn werkwijze geplakt:

Geplaatste afbeelding

Zoals je ziet is het resultaat toch een verassing. Een onderbeen moet wél meer wegen als wat ik uitkom. Daarom vraag ik mij af wat er fout is in mijn werkwijze (ik vermoed eerder iets van een 4 kg uit te komen, een factor duizend verschil met de uitkomst).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2009 - 14:12

Je fout lijkt me dat je de gemiddelde dichtheid van het menselijk lichaam gebruikt hebt, terwijl de dichtheid van bot waarschijnlijk een factor 1000 groter is.

EDIT: Inderdaad, zie hier.

EDIT 2: Blijkbaar is er een stelregel die zegt dat het (volledige) been 9 à 10 % van het lichaamsgewicht uitmaakt, dus dat is ook al een indicatie.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 15:09

Je fout lijkt me dat je de gemiddelde dichtheid van het menselijk lichaam gebruikt hebt, terwijl de dichtheid van bot waarschijnlijk een factor 1000 groter is.

Inderdaad klopt de dichtheid niet. Het gebruikte getal past bij kg / liter, maar een m3 bevat 1000 liter.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 15:47

EDIT: Inderdaad, zie Bericht bekijken

EDIT 2: Blijkbaar is er een stelregel die zegt dat het (volledige) been 9 à 10 % van het lichaamsgewicht uitmaakt, dus dat is ook al een indicatie.

Ik ga die methode eens vergelijken, dank.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 15:57

Inderdaad klopt de dichtheid niet. Het gebruikte getal past bij kg / liter, maar een m3 bevat 1000 liter.

Dat had ik even over het hoofd gezien, bedankt om op te merken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures