Mist in een gesloten kamer opwekken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Mist in een gesloten kamer opwekken

Hallo iedereen

Ik vraag me af of je mist (net zoals de mist in open lucht) in een gesloten kamer kunt opwekken.

Ik weet dat mist onstaat doordat de lucht superverzadigd is met waterdamp.

maar hoe kun je dit nabootsen in een gesloten kamer?

Ik dacht eerst aan de kamer verhitten tot 25°C en daar een emmer water plaatsen, een paar dagen wachten en dan de kamer plots afkoelen tot bv. 10°C.

Maar ik weet niet of dit zo efficient is.

Weet iemand een betere manier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Maak een waternevel met een ultrasoon vernevelaar.

Of voer de stoom van kokend water af door de kamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Verplaatst naar praktische wetenschappen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Zo gemakkelijk gaat het niet - als je met water verzadigde lucht fors afkoelt komt het water er wel uit, maar goed kans dan het op de wanden etc condenseert, zonder mist te vormen. Eenzelfde verhaal zou gelden voor inleiden van stoom.

Vernevelen met een ultrasoon apparaat of met droogijs in een bak water werkt wel, maar bedenk dat mist thermodynamisch gezien nooit stabiel is, dus na verloop van tijd altijd overgaat in een plas water met verzadigde lucht erboven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Zo gemakkelijk gaat het niet - als je met water verzadigde lucht fors afkoelt komt het water er wel uit, maar goed kans dan het op de wanden etc condenseert, zonder mist te vormen. Eenzelfde verhaal zou gelden voor inleiden van stoom. Vernevelen met een ultrasoon apparaat of met droogijs in een bak water werkt wel, maar bedenk dat mist thermodynamisch gezien nooit stabiel is, dus na verloop van tijd altijd overgaat in een plas water met verzadigde lucht erboven.
Het is onduidelijk wat Byte precies wil met de mist, maar hij zegt niet dat hij iets stabiels verlangt. Als hij de kamerwand voldoende voorverwarmt zal de damp daar niet op condenseren, dat is niet moeilijk. Hij zou thuis de hete douche 10 minuten kunnen openzetten, dat is een andere manier. En als hij dat wil dan kan het vast ook moeilijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Ik verwacht niks stabiel, ik weet ook wel dat ik hierdoor een plas water kan tegenkomen op de grond. Maar dat is het minste van mijn zorgen. Het idee van die douche had ik zelf nog niet aan gedacht. Alhoewel ik denk dat de douche daarvoor langer dan 10 min. zal moeten opstaan, want als ik me douch zie ik toch geen nevel vorming .

Berichten: 866

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Byte Ik kan je wel bevestigen dat het werkt hoor. In mijn geval (40 jaar geleden) ging het om een tamelijk kleine badkamer en was de gemeenschappelijke warmwaterreservoir van het appartements gebouw waar ik toen verbleef eigenlijk op veel te hoge temperatuur afgesteld (90°of meer) Op enkele minuten had ik een stoombad! Weliswaar met een beetje condensatie op de wanden en het raam maar toch voldoende stabiel om een echt heet Turks stoombad te kunnen nemen.

Berichten: 389

Re: Mist in een gesloten kamer opwekken

Alhoewel ik denk dat de douche daarvoor langer dan 10 min. zal moeten opstaan, want als ik me douch zie ik toch geen nevel vorming .
Misschien ben je milieubewust en gebruik je daarom geen warm water :eusa_whistle:

Als het temperatuurverschil niet voldoende is, probeer eens een waterkoker. Succes gegarandeerd. Het belangrijkste op kleine schaal, is een groot verschil tussen omgeving en hoge temperatuur. Echte mist vereist niet zo hoge temperatuursverschillen, maar dat komt omdat op grote schaal er veel meer water voorhanden is dat moet afgevoerd worden.

Reageer