[chemie] stoichiometrie alkanolaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[chemie] stoichiometrie alkanolaat

Over hoeveel gram kalium moet men beschikken om in de aanwezigheid van ethanol om 48 gram alkanolaat te vormen? hoeveel ml alcohol heeft men nodig, met een dichtheid van 0.95 gr/cm3 en 96 procent zuivere stof bevat?

wat is een alkanolaat? (ik vind dit niet terug op het internet)

de oplossing is 28.8 ml maar ik snap niet hoe men hieraan komt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

wat is een alkanolaat? (ik vind dit niet terug op het internet)
Valt inderdaad niet zo heel erg mee, je hebt toch wat basiskennis chemie nodig om eruit te komen.

bij alkanolaat hou je in je achterhoofd dat het haast wel iets te maken moet hebben met alkanolen (alcoholen)

type alkanolaat in google

behalve wat woordenboeksites vind je ergens bovenaan een hit die zegt:
Men gebruikt oplossingen van natriumalkanolaten in een alkanol onder andere bij de zogenoemde

Williamsonreactie. Een reactie waarbij een alkoxyalkaan ontstaat door een oplossing van een

alkanolaat te laten reageren met een halogeenalkaan wordt een Williamsonreactie genoemd.

Een oplossing van natriummethanolaat in methanol bevat behalve CH3OH moleculen (dat is dus de methanol) ook Na+ ionen en CH3O- ionen.
conclusie lijkt nou dus best vlot te trekken?

Nu je weet wat een alkanolaat is, zou je een reaktie kunnen bedenken met de in de opgave gegeven alcohol (ethanol!!!) om daarvan met kalium een hoeveelheid kalium-ethanolaat te maken.

Lukt het om die reaktievergelijking op te stellen? Dan kan daarna het rekenwerk aan de percentages zuiverheid, molmassa's e.d. beginnen. Laat eens zien hoever je daar dan mee komt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

als reactievergelijking kom ik dan dit uit

2 C2H5OH +2 k --> 2 KC2H4OH +H2

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

Niet helemaal, maar het zou voor je berekening zelfs geen verschil hebben gemaakt.

De ethaanketen C2H5X blijft gewoon intact, en de H aan de OH-groep wordt vervangen door een metaalion, hier K+.

Per saldo komt het dus hierop neer:

C2H5OH + K+ --> C2H5OK +H+

Goed, dat was de reaktievergelijking. Nou het rekenwerk. :eusa_whistle:

stap voor stap, begin eens ergens.....

hou je eenheden (g, mol, g/mol, mol/L, L, etc) bij elk getal erbij, zodat je weet waar je eht steeds over hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

dankje

heb nu alles eens berekend.

je hebt 0.57 mol C2H5OK en dus ook 0.57 mol k en dus heb je 22.3 gram kalium nodig

je hebt dus ook 0.57 mol alcohol nodig en dit is (n*m) 26.27 gram.

dan ben ik niet zeker maar ik denk je hiervan 96 procent neemt aangezien er 96 procent zuivere stof is. dit is dan 25.225 gram. daarna deel je dit door de dichtheid (dichtheid = m/V) en dan kom 26.55 uit.

klopt dit want ik kom iets anders uit dan de leraar (kan dit liggen aan eventuele afrondingen ) ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

bergerski schreef:..//..

je hebt dus ook 0.57 mol alcohol nodig en dit is (n*m) 26.27 gram.

dan ben ik niet zeker maar ik denk je hiervan 96 procent neemt ......
Nee, die 26,27 g heb je als zuivere stof nodig, dus dat IS je 96 %.

100% wordt dan....

Ik vind overigens 0,95 g/cm³ een onwaarschijnlijke dichtheid voor alcohol. Net of die 4% onzuiverheid uit kwik bestaat.

Jouw (type?)fout, of een "onzuiverheid" :eusa_whistle: in de opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

dankje ik kom nu 28.8 ml uit net zoals de leraar. ik denk dat het een onzuiverheid is in de opgave.

bedankt voor al je hulp :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 92

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

Is de molaire massa van het alkanolaat niet 102,16 g/mol?

M alkanolaat = M ethanol - M (1H) + M (1K) = 46,07 - 1,01 + 39,098 = 102,16 g/mol

dan krijg ik voor het aantal mol alkanolaat n = (48/102,16) mol = 0,47 mol
I'm willing to admit that I may not always be right, but I am never wrong

-Samuel Goldwyn-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [chemie] stoichiometrie alkanolaat

46,07 - 1,01 + 39,098 = 102,16
Reken dit eens opnieuw uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer