Zware belasting op een fase (schieflast)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Zware belasting op een fase (schieflast)

Stel: ik koop mijn Tesla Roadster en wil deze opladen met 230V/30A. Dat kan vanaf een enkele fase, maar daar moet ik mijn netbeheerder extra voor betalen; standaard heb ik 3x25A. Ook vindt mijn netbeheerder zo'n enkelefasige belasting van 30A volgens mij niet fijn vanwege de onevenwichtige belasting van de fasen.

Een goedkoop alternatief is om een 400V->230V trafo te nemen die dan uit twee fasen ong. 17A trekt. Dan kan ik toe met mijn 3x25A aansluiting, en is het probleem van de onevenwichtige belasting volgens mij kleiner. (1.73x kleiner?)

Klopt dit of klets ik onzin?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

Om te beginnen: wat is een Tesla Roadster, en waarom heb je 30A nodig om die op te laden?

Op zich is een enkelfasige belasting van 30A voor het net niet echt een probleem. Er zijn zat woningen die enkelfasig aangesloten zijn met 35A. De balans tussen de fasen wordt gevonden door de fase per woonhuis cyclisch te laten wisselen.

Je oplossing met een tussentrafo van 400/230V is haalbaar. De stroom wordt dan inderdaad evenredig minder. Maar ik weet niet of die oplossing zo goedkoop is. Heb je al eens gekeken wat zo'n trafo kost? Ik denk dat je gaat schrikken van de prijs.

Berichten: 63

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

Afbeelding

Tesla Roadster, electrisch scheuren.

Berichten: 12.262

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

Mwoah, als je het geld hebt voor zo'n ding dan kan die trafo er ook nog wel vanaf, of domweg de kosten voor een zwaardere aansluiting.

Of de netbeheerder er wel of niet blij mee is lijkt me verder niet jouw probleem, je hebt het recht om 1 fase tot de aansluitwaarde te belasten, en de netbeheerder de plicht dit te kunnen leveren, ongeacht welke fase of welk tijdstip van de dag.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

Aha, zo'n beest.

Ja, als je die kunt betalen, dan moet een trafo geen probleem zijn.

Maar, die 30A, waar komt dat vandaan? Op de site van Teslamotors kon ik geen informatie over de laadstroom vinden. Maar bij Wikipedia vond ik een vermelding van 70A laadstroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

klazon schreef:Aha, zo'n beest.

Ja, als je die kunt betalen, dan moet een trafo geen probleem zijn.

Maar, die 30A, waar komt dat vandaan? Op de site van Teslamotors kon ik geen informatie over de laadstroom vinden. Maar bij Wikipedia vond ik een vermelding van 70A laadstroom.


Is dat niet misschien de secundaire laadstroom, of is de accuspanning gelijk aan de netspanning?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zware belasting op een fase (schieflast)

Volgens de beschrijving van de Roadster heeft hij zijn laadapparatuur aan boord. Om te laden sluit je de laadpoort van de auto met een snoer direct aan op 230V netspanning. Dus als gebruiker heb je alleen te maken met de stroom in de netaansluiting.

Reageer