Springen naar inhoud

Zware belasting op een fase (schieflast)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

raymondmichiels

    raymondmichiels


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 17:56

Stel: ik koop mijn Tesla Roadster en wil deze opladen met 230V/30A. Dat kan vanaf een enkele fase, maar daar moet ik mijn netbeheerder extra voor betalen; standaard heb ik 3x25A. Ook vindt mijn netbeheerder zo'n enkelefasige belasting van 30A volgens mij niet fijn vanwege de onevenwichtige belasting van de fasen.

Een goedkoop alternatief is om een 400V->230V trafo te nemen die dan uit twee fasen ong. 17A trekt. Dan kan ik toe met mijn 3x25A aansluiting, en is het probleem van de onevenwichtige belasting volgens mij kleiner. (1.73x kleiner?)

Klopt dit of klets ik onzin?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 september 2009 - 22:51

Om te beginnen: wat is een Tesla Roadster, en waarom heb je 30A nodig om die op te laden?

Op zich is een enkelfasige belasting van 30A voor het net niet echt een probleem. Er zijn zat woningen die enkelfasig aangesloten zijn met 35A. De balans tussen de fasen wordt gevonden door de fase per woonhuis cyclisch te laten wisselen.

Je oplossing met een tussentrafo van 400/230V is haalbaar. De stroom wordt dan inderdaad evenredig minder. Maar ik weet niet of die oplossing zo goedkoop is. Heb je al eens gekeken wat zo'n trafo kost? Ik denk dat je gaat schrikken van de prijs.

#3

leeghhoofdt

    leeghhoofdt


  • >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 22:56

Geplaatste afbeelding

Tesla Roadster, electrisch scheuren.

#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2009 - 23:25

Mwoah, als je het geld hebt voor zo'n ding dan kan die trafo er ook nog wel vanaf, of domweg de kosten voor een zwaardere aansluiting.

Of de netbeheerder er wel of niet blij mee is lijkt me verder niet jouw probleem, je hebt het recht om 1 fase tot de aansluitwaarde te belasten, en de netbeheerder de plicht dit te kunnen leveren, ongeacht welke fase of welk tijdstip van de dag.
Victory through technology

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 september 2009 - 08:35

Aha, zo'n beest.
Ja, als je die kunt betalen, dan moet een trafo geen probleem zijn.
Maar, die 30A, waar komt dat vandaan? Op de site van Teslamotors kon ik geen informatie over de laadstroom vinden. Maar bij Wikipedia vond ik een vermelding van 70A laadstroom.

#6

chablis

    chablis


  • >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2009 - 00:53

Aha, zo'n beest.
Ja, als je die kunt betalen, dan moet een trafo geen probleem zijn.
Maar, die 30A, waar komt dat vandaan? Op de site van Teslamotors kon ik geen informatie over de laadstroom vinden. Maar bij Wikipedia vond ik een vermelding van 70A laadstroom.


Is dat niet misschien de secundaire laadstroom, of is de accuspanning gelijk aan de netspanning?

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 september 2009 - 08:45

Volgens de beschrijving van de Roadster heeft hij zijn laadapparatuur aan boord. Om te laden sluit je de laadpoort van de auto met een snoer direct aan op 230V netspanning. Dus als gebruiker heb je alleen te maken met de stroom in de netaansluiting.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures