[Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

een vraag uit mij po waar ik niets van snap;

Je ontvangt een oplossing van jodium in water en een oplossing van jodium in alcohol. Neem van beiden 3 mL ( in aparte buizen!), voeg daaraan 3 mL wasbenzine toe en schudt de mengsels.

Verklaar de optredende veranderingen.

als iemand me kan helpen, graag!

Berichten: 80

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

welke verschillen heb je gezien? :shock:

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

die met water mengt niet maar die met alcohol wel, maarja hoe moet ik dat nou verklaren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

Denk maar aan de begrippen polair en apolair, dan moet je een heel eind komen.
β-Damascenon en maneschijn

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

En als je het dan nog niet snapt door de jodium:



Jodium is er alleen om het verschil duidelijk zichtbaar te maken, verder doet het er niet toe!

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

tip: zoek de elektonegativiteit van de betrokken atomen maar eens op.

Re: [Scheikunde] jodium met alcohol en wasbenzine

Water en benzine mengen nauwelijks. Water is een polaire vloeistof en benzine een apolaire vloeistof. Het gevolg daarvan is dat watermoleculen

nauwelijks enige interactie hebben met de moleculen van de koolwaterstoffen uit benzine. En dus is er geen menging.

Alcohol heeft hierin een tussenpositie. Het molecule heeft een apolair deel,

de ethyl-groep, en een polair deel, de OH groep. Daardoor kan het zowel met water als met benzine mengen.

De rol van jodium in de vraag begrijp ik niet goed. Jodium lost maar heel weinig op in water. Wie een waterige oplossing van jodium wil hebben neemt danook een kaliumjodide oplossing en doet daar vast jodium bij. Dan is de oplosbaarheid veel beter, door de vorming van het tri-jodide ion (I3)- Of de vraagsteller dit bedoelt blijft onduidelijk. Als je zo'n joodjoodkali oplossing gaat schudden met benzine en het daarna laat ontmengen gaat er wel een belangrijk deel van het jodium over van de waterfase naar de organische fase. Maar niet alles. Het jodium wordt dan verdeeld over beide fasen. H.Zeilmaker

Reageer