Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

Misschien een hele domme vraag maar wat is het zwarte wat we zien als we naar de ruimte kijken? Waarom is het zwart en geen andere kleur?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

Anders dan het blauw van de lucht overdag, wat te verklaren is door verstrooing van het zonlicht, is het zwart van de ruimte gewoon de afwezigheid van (genoeg) licht, gewoon donker dus.

En waarom we nu juist de afwezigheid van licht als zwart ervaren, is een onoplosbare vraag denk ik.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

Ja daar dacht ik ook al aan

Berichten: 18

Re: Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

ik heb hier iets over gelezen een tijd terug;)

wanneer er licht op een voorwerp komt weerkaatst het voorwerp niets behalve de kleur dat het is, daarom zien wij dat voorwerp in een kleur.

wij zien een voorwerp als zwart als dit voorwerp geen enkele kleur weerkaatst.

ik hoop dat het duidelijk is.

gr

Berichten: 54

Re: Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

Dit was overigens een vraag die Olber zichzelf stelde, waarom is de nachtelijke hemel zwart. Als je je voorstelt dat de ruimte zelf oneindig zou zijn, en het heelal oneindig lang bestaat, en de hele ruimte gevuld zou zijn met een gemiddeld zelfde hoeveelheid sterren, dan zou je eigenlijk in elke richting uiteindelijk een ster moeten zien. Verre sterren daar zie je minder licht van, maar op die afstand zijn er ook meer sterren, en die twee factoren heffen elkaar precies op.

Dus eigenlijk IS het een raadsel, als je aan zou nemen dat de ruimte oneindig is, er een homogene verdeling zou zijn van sterren (in ruimte én tijd), en het heelal oneindig oud zou zijn, dan zou de nachtelijke hemel evenveel verlicht zou moeten zijn als overdag.

Berichten: 3

Re: Wat is het zwarte dat we zien als we naar de ruimte kijken?

1) Het heelal is tussen de 10 en 15 miljard jaar oud, Dus sterren en Sterrenstelsels die verder weg kunnen weg 'nog' niet zien aangezien hun licht nog niet tot bij ons gekomen is.

2) Alles verwijderd zich van ons en dan heb je te maken met roodverschuiving. Hoe verder van ons weg hoe sneller het object zich van ons verwijderd. Op een gegeven moment gaat dit zo snel dat het zelfs infrarood wordt en dat kunnen onze ogen niet waarnemen.

Dit zijn 2 zaken waardoord 's nachts de hemel zwart ziet en niet helder verlicht is.

Reageer