Springen naar inhoud

Magneten die we niet snappen

• Log in om te kunnen reageren

Apekool35

Apekool35

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 12:05

:eusa_whistle: Hoe hangt de magnetische veldsterkte van een magneet af van de afstand tot de magneet. Welk wiskundig verband is er?

Dit is mijn vraag ;) ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Scyther

Scyther

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 12:21

Dat hangt van de vorm van de magneet af en is denk ik nogal moeilijk uit te rekenen.

Volgens mij is het magneetveld van een ideale dipool evenredig met LaTeX . (dus bij benadering het veld op een afstand veel groter dan de afstand tussen de polen).

Apekool35

Apekool35

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 12:28

het is een staafmagneet. We hebben 2 staafmagneten loodrecht op elkaar gezet, de enige magneet leggen we 10 cm vanaf het draaipunt van een compasnaaldje. De andere magneet verschuiven we over een lijn die vanaf de eerste magneet naar het draaipunt loopt.

Door deze afstand te variŽren gaat het kompasnaaldje draaien. Het kompasnaaldje gaat staan onder een hoek alfa, die word bepaald door de veldsterktes van beide magneten. De sterkte van magneet 1 (die op 10 cm afstand ligt) is 1,0 mT. Door hoek alfa elke keer te meten, moet ik met behulp van een vectorplaatje de sterkte van M2 berekenen.

:eusa_whistle:

Scyther

Scyther

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 13:33

Teken het plaatje eens :eusa_whistle:

Je ziet dan dat het magneetveld van magneet 2 iets is als LaTeX , waarin LaTeX de hoek is tussen je kompasrichting en de as naar magneet 1.

Als je nou voor verschillende afstanden van magneet 2 tot het kompas meet kun je dus die afstand tegen de veldsterkte uitzetten. Volgens mij geeft dat dan een verband dat geen analytische oplossing kent.

Veranderd door Scyther, 14 september 2009 - 13:35

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures