[biologie] Allel frequenties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie] Allel frequenties

hallo

ik zit in 6 vwo, en ben bezig met mijn profielwerkstuk.

het idee van mijn 'onderzoek' is dat er een dodelijk, genetisch bepaalde afwijking is. omdat hij genetisch is wordt het al dan niet hebben van de afwijking bepaald door de genotypes van deouders, toeval en de mutatiefreq. maar omdat de afiwjking dodelijk is, wordt de ziekte eerst niet rechtstreeks doorgegeven van ouder op kind, want de mensen met die afiwjking overlijden voor ze kinderen krijgen.

maar dan wordt er een medicijn ontwikkeld, waardoor die mensen wel gewoon oud worden, en het dus doorgeven. op dat moment zal dus, verwacht ik, de allelfrequentie van het afwijkende allel toe gaan nemen.

dit idee van omgekeerde evolutie door de behandeling van dodelijke afwijkingen en ziektes heeft me altijd al geboeid

nouja, dat is dus de achtergrond, dan nu de echte vraag.

als je een allelfrequentie p van allel a hebt, en allelfrequnties q van allel A, en allel a/A ligt op het x-chromosoom, hoe zit dat dan met de frequenties van de genotypes?

is het dan

(man) a- : p

(man) A- : q

(vrouw) aa : p*p

(vrouw) Aa: 2pq

(vrouw) AA: q*q

ik kan het wel zelf berederen bij niet x-chromosonale allelen, met p*p, 2pq en q*q, maar dit weet ik niet echt zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Allel frequenties

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Allel frequenties

Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Van wiki:
The genotype frequencies at equilibrium are p and q for the heterogametic sex but p2, 2pq and q2 for the homogametic sex.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Hardy–W...ple#Sex_linkage
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: [biologie] Allel frequenties

oke bedankt voor de bevestiging,

omdat dit eigenlijk de basis is waarop iik mijn hele verdere verslag ga baseren, moest ik wel even zeker weten dat het klopte:p

maar bedankt dus:)

Reageer