[wiskunde] analytische wiskunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 181

[wiskunde] analytische wiskunde

Gegeven zijn de 3 punten A(-5,-3), B(1,5) en C(7,3)

Bepaal de coördinaten van de voetpunten van de 3 hoogtelijnen (noem deze punten P3,P4 en P5)

ik heb deze ptn nodig om de negenpuntscirkel van Feuerbach te vinden, maar ik kom niet de juiste ptn uit. Ik maakte waarschijnlijk een fout in mijn berekening maar weet niet welke? Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [wiskunde] analytische wiskunde

ik heb deze ptn nodig om de negenpuntscirkel van Feuerbach te vinden, maar ik kom niet de juiste ptn uit. Ik maakte waarschijnlijk een fout in mijn berekening maar weet niet welke?


Laat eens iets van je berekening zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] analytische wiskunde

Hoe pak je dit aan? Probeer eens aan te geven zowel met woorden als met cijfers/formules wat je doet.

Berichten: 181

Re: [wiskunde] analytische wiskunde

ik dacht dus dat je de functie van de zijde moest gelijk stellen aan de functie van de hoogtelijnen, en dan krijg je:

4/3x+11/3=-3/4x+33/4

,

-1/3x+16/3=3x+12

en

1/2x-1/2=-2x+7

en als ik dat uitrekende kwam ik uit:

P4(11/5), P5(-2,6) en P6(-3,-2)

die P6 kan nog kloppen, maar de P4 en p5 zijn fout ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] analytische wiskunde

humpierey schreef:Gegeven zijn de 3 punten A(-5,-3), B(1,5) en C(7,3)

Bepaal de coördinaten van de voetpunten van de 3 hoogtelijnen (noem deze punten P3,P4 en P5)

ik heb deze ptn nodig om de negenpuntscirkel van Feuerbach te vinden, maar ik kom niet de juiste ptn uit. Ik maakte waarschijnlijk een fout in mijn berekening maar weet niet welke? Kan iemand mij helpen?
Ik zie niet echt betekenis in de cijfers die je post, daarom dat ik ook woorden vroeg.
\(AB: y+3 = \frac{8}{6}(x+5)\)
(gewoon een rechte door 2 punten)

Hoogtelijn uit C op AB: je weet dat deze door C gaat en loodrecht op AB staat: dus richtingscoëfficiënt is tegengesteld en omgekeerd:
\(CP_1: y-3 = -\frac{6}{8}(x-7)\)
Snijpunt:
\(\frac{8}{6}(x+5) - 3 = -\frac{6}{8}(x-7) + 3 \Leftrightarrow x = \frac{11}{5} \Rightarrow y = \frac{33}{5}\)
\(P_1(\frac{11}{5},\frac{33}{5})\)
Analoog voor de rest

Reageer