Windturbine in schoorsteen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Windturbine in schoorsteen

Hallo,

Ik werk momenteel aan een projectje om te kijken of er energie gehaald kan worden uit een schoorsteen. De schoorsteen die ik in me hoofd heb heeft een diameter van 2 meter en een beetje, en de luchtsnelheid is 17,6 mtr/s.

De lucht die hier doorheen gaat wordt gestuwd door een aantal ventilatoren die nodig zijn in het proces.

Met deze luchtsnelheid en diameter kun je zo'n 30.000kwu/jaar aan energie opwekken (zo'n kleine 10 huishoudens). alleen waar ik mee zit is dat er weerstand opgebouwd word door de windmolen/turbine en daardoor de ventilatoren die nodig zijn in het proces dus meer energie nodig hebben om de luchttoevoer gelijk te houden. Is hier een mogelijkheid of moet ik verder dromen.

wie oh wie kan mij helpen.

gr, Michael

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windturbine in schoorsteen

Je ziet zelf al waar het probleem ligt. Als je energie aan de luchtstroom onttrekt, dan moeten de ventilatoren die energie er extra in stoppen. Per saldo levert het dus niks op.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Windturbine in schoorsteen

Hi,

Is dit een schoorsteen of een afvoerpijp? Ik bedoel...

- In een schoorsteen is er een temperatuursgradient die mogelijk bruikbare energie kan opleveren. Misschien zijn de ventilatoren er enkel om het proces te versnellen.

- Een afvoerpijp verplaatst enkel het gas.

Groeten,

--

/\/\arc
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: Windturbine in schoorsteen

Hoi,

het is een schoorsteen met een uitgaande temp. van 60 graden.

de 8 ventilatoren zijn er om een brandproces te voeren. de ingaande lucht moet er ook weer uit en dat gaat via de schoorsteen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Windturbine in schoorsteen

Met een open systeem wat je hebt ben je dus inderdaad de turbine aan het ronddraaien met de vantilatoren, en lucht, vooral turbulente, is niet zo'n goede energie drager. Dus je bent veel energie kwijt.

Een berekening is dus niet makkelijk te maken, omdat je niet van laminaire stroming uit kan gaan.

Toch lijkt me zo'n berekening wel interessant. wel moeilijk.

Je kunt echter wel de warmte terugwinnen, via een warmte wisselaar.

Berichten: 2

Re: Windturbine in schoorsteen

Mocht er iemand een antwoord weten om een windturbine te plaatsen die ook kan gebruik maken van de warmte lucht uit een schouw (afkomstig van houtkachel)

modknip

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Windturbine in schoorsteen

Trek is juist een essentieel onderdeel van de goede (en veilige) verbranding in je kachel. Die zou ik niet teniet willen doen met een turbine.

Berichten: 2

Re: Windturbine in schoorsteen

Denk dat een windturbine op een schouw juist de trek zou verhogen. Nu worden op sommige schouwen toch ook van die "molentjes" geplaatst om trek te verhogen.

Mijn idee was iets om bovenop schoorsteen te plaatsen. Als de kachel brandt zou warmte de turbine extra aansturen, in de zomer enkel de wind.

Bestaat er zoiets op de markt ?

Is geopperd idee realistisch ? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windturbine in schoorsteen

Nu worden op sommige schouwen toch ook van die "molentjes" geplaatst om trek te verhogen.
Ja, maar die molentjes worden door de wind aangedreven, niet door de rookgassen.

Reageer