Springen naar inhoud

[wiskunde] wat staat hier?

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_AnnemiekeB_*

• Gast

Geplaatst op 15 september 2009 - 13:00

Ik zie hier ineens staan:

g(x) {

0 als x <= 0
x^3 als 0 < x < 1
3x-1 als x >= 1

Wat betekent dit? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen, ik ken het teken alleen als het bijv. staat voor
2x + 5y = 9
3x - 4y = 2

Dat betekent dan het stelsel van 2 vergelijkingen (met 2 onbekenden). Maar wat betekent bovenstaande?

A. Brugge
6 vwo

Veranderd door AnnemiekeB, 15 september 2009 - 13:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2009 - 13:24

Ik denk dat je nog een "=" bent vergeten tussen g(x) en de accolade. Het betekent dat je het functievoorschrift van de functie g opsplitst in meerdere gevallen, en voor ieder geval aangeeft hoe de functiewaarde eruit ziet.

Een functie is niets anders dan een 'regel' om aan ieder element uit het domein een bepaald element uit het codomein toe te kennen. In jouw geval is het domein LaTeX (dat wordt impliciet aangenomen). Dus om de fucntie g te definiŽren, moet je voor ieder reŽel getal x aangeven wat g(x) is. Je kunt zeggen g(x)=x^2, dan heb je in ťťn keer gezegd wat g(x) is voor een willeurige x. Dat ben je waarschijnlijk gewend. Maar in dit geval zeggen ze: "als x<=0, dan g(x)=...", "als 0<x<1, dan g(x)=..." en als "x>=1 dan g(x)=...".

Dus bijvoorbeeld g(-5)=0, g(1/2)=1/8, g(10)=29.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 september 2009 - 13:28

LaTeX

Dit is een functie g(x) die naargelang de waarde van x een andere waarde teruggeeft.

Als x kleiner of gelijk is aan 0 dan krijgt de functie de waarde 0, als x tussen 0 en 1 ligt krijg je x≥ en als x groter of gelijk is aan 1 krijg je 3x-1.

*_gast_AnnemiekeB_*

• Gast

Geplaatst op 16 september 2009 - 17:44

Bedankt ik snap 'm!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2009 - 18:54

Nog even een toevoeging: het gaat hier om wat men een stuksgewijs gedefinieerde functie noemt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures