[wiskunde] wat staat hier?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[wiskunde] wat staat hier?

Ik zie hier ineens staan:



g(x) {



0 als x <= 0

x^3 als 0 < x < 1

3x-1 als x >= 1

Wat betekent dit? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen, ik ken het teken alleen als het bijv. staat voor

2x + 5y = 9

3x - 4y = 2

Dat betekent dan het stelsel van 2 vergelijkingen (met 2 onbekenden). Maar wat betekent bovenstaande?

A. Brugge

6 vwo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] wat staat hier?

Ik denk dat je nog een "=" bent vergeten tussen g(x) en de accolade. Het betekent dat je het functievoorschrift van de functie g opsplitst in meerdere gevallen, en voor ieder geval aangeeft hoe de functiewaarde eruit ziet.

Een functie is niets anders dan een 'regel' om aan ieder element uit het domein een bepaald element uit het codomein toe te kennen. In jouw geval is het domein
\(\rr\)
(dat wordt impliciet aangenomen). Dus om de fucntie g te definiëren, moet je voor ieder reëel getal x aangeven wat g(x) is. Je kunt zeggen g(x)=x^2, dan heb je in één keer gezegd wat g(x) is voor een willeurige x. Dat ben je waarschijnlijk gewend. Maar in dit geval zeggen ze: "als x<=0, dan g(x)=...", "als 0<x<1, dan g(x)=..." en als "x>=1 dan g(x)=...".

Dus bijvoorbeeld g(-5)=0, g(1/2)=1/8, g(10)=29.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] wat staat hier?

\(g(x) = \left\{ \begin{array}{rcl}0 & \mbox{als}& x \leq 0 \\ x^3 & \mbox{als} & 0 < x < 1 \\3x-1 & \mbox{als} & x \geq 1\end{array}\right.\)
Dit is een functie g(x) die naargelang de waarde van x een andere waarde teruggeeft.

Als x kleiner of gelijk is aan 0 dan krijgt de functie de waarde 0, als x tussen 0 en 1 ligt krijg je x³ en als x groter of gelijk is aan 1 krijg je 3x-1.

Re: [wiskunde] wat staat hier?

Bedankt ik snap 'm!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] wat staat hier?

Nog even een toevoeging: het gaat hier om wat men een stuksgewijs gedefinieerde functie noemt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer