Vitamine c en hartziektes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Vitamine c en hartziektes

http://www.internetwks.com/owen/gorilla3.htm

Nu, de credibiliteit van deze site is niet bijzonder hoog. Over de plaag van hartziektes liegen ze in ieder geval niet,, al ken ik niet genoeg van de materie om te weten of de aandoeningen beschreven in het artikel veroorzaakt kunnen worden via door ascorbinezuur gereguleerde processen (die gebrekkiger verlopen).

Verder heb ik ook al meerdere studies gevonden die inderdaad melding geven dat gorilla's in het wild tot 4,5g vitamine c verorberen per dag, samen met het resultaat van een berekening van Pauling dat een gelijkaardige plasmaconcentratie bij de mens overeenstemt met 1,8 a 4,1g dietaire vitamine c. De eigenlijke berekening is echter gratis niet te bekijken (ik vind ze toch niet). Hoe dan ook, ik denk niet dat de gorilla zo gaat verschillen dat de mens maar 60mg nodig heeft en de gorilla 4000mg.

Gorilla's verorberen in het wild dus bijzonder veel vitamine c. In gevangenschap is dat heel wat minder. Daar lijden ze meer aan hartziektes. Mensen nemen ook heel wat minder vitamine c in dan wilde gorilla's en hebben lagere plasmaconcentraties dan zoogdieren die wel vitamine c kunnen synthetiseren. Zij lijden ook meer aan hartziektes dan andere dieren.

Het lijkt me een sterk argument, maar ik wil eens horen wat anderen ervan denken. Er zijn ook onzekerheden:

-Wat zijn die beschreven aandoeningen juist (aneurisme, cardiomyopathie, valvulaire ziekte...)? Passen ze wel in dit hele verhaal?

-Hebben zoogdieren die wel vitamine c kunnen produceren wel zoveel minder last van hartziektes?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vitamine c en hartziektes

Als ik op PubMed zoek op de termen ascorbic acid + heart disease krijg ik onder andere het volgende artikel:

Plasma ascorbic acid and risk of heart disease and cancer

RA Riemersma, The Lancet Volume 357, Issue 9274, 30 June 2001, Pages 2136-2137
Thus, plasma ascorbic acid is not associated with an increased risk of coronary heart disease when adjustments are made for differences in socioeconomic status.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.


Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vitamine c en hartziektes

Mensen die veel fruit eten en geen risico op hartfalen lopen zullen wel minder nut hebben aan extra vitamine C. In feite kan vitamine C in te grote dosis ook gevaar opleveren, dus pillen met 1g of meer kunnen gezonde mensen beter terughoudend mee zijn. Het zou waarschijnlijk zijn als socio-economische factoren doorslaggevend waren, want in sommige gezinnen zul je in de keuken bar weinig vitamines aantreffen, en dan heb je wel een nut aan extra vitamines.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vitamine c en hartziektes

Maar mijn grote vraag is hoe je dan dat geval met die gorilla's verklaart?

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Vitamine c en hartziektes

Maar mijn grote vraag is hoe je dan dat geval met die gorilla's verklaart?
Je bedoelt dat zij tegen meer vitamine C kunnen dan mensen wat hun beschermt tegen hartkwalen en dat mensen dus eigenlijk ook meer vitamine C nodig hebben?

Sorry, dat maakte ik niet duidelijk. Het gevaar van vitamine C bij hoge dosis, tenminste het gevaar waar ik naar refereerde, bestaat alleen bij mensen die een verhoogd risico lopen op kanker door bv roken of blootstelling aan straling. Bij een omslagpunt van rond de paar gram per dag, worden meer (pre)kankercellen beschermd (tegen de vrije radicalen die vrijkomen bij aanvallen van het immuun-systeem en van hun eigen falende metabolisme) dan er worden voorkomen en daardoor de kans op kanker juist groter. Aangezien gorillas niet roken en zelden met gevaarlijke chemicaliën of straling in aanraking komen, zou het voor hun niet zo slecht zijn om grote dosissen binnen te krijgen. Bij mensen die geen verhoogd risico voor kanker hebben was er ook geen slechte effecten van vitamine C bij hoge dosissen aangetroffen, maar er werd niet gekeken naar hart-effecten. Omdat juist mensen die roken vaak wordt aangeraden om extra vitamine C te slikken vond ik dat uitermate gevaarlijk advies en zei ik dat men terughoudend moest zijn.

Het effect op het cardiovasculaire systeem ken ik eigenlijk niet. Het is daarentegen wel zo dat cardiovasc. problemen toenemen door het eten van vet voedsel, terwijl gorillas uitsluitend vegetarier zijn. Ze lijden (meestal) ook minder onder stress. Ik denk dus niet dat het ontstaan van hartproblemen in mensen uitsluitend door een tekort aan vit C komt, maar even zeer door het eten van vlees en andere snacktroep. Een ander punt is dat vitamine C maar 1 van de vele bestanddelen van fruit en groenten is waarvan het gezondheidsvoordeel bewezen is.

Andere vitaminen, polyfenolen en nog nauwelijks onderzochte stoffen tellen ook mee, en de verhouding tussen de stoffen zou wel eens net zo belangrijk kunnen zijn. Heel veel fruit eten is, lijkt mij, de enige manier om dichter naar het natuurlijke dieet te komen, niet extra veel van 1 enkele vitamine slikken. Het is in ieder geval zo dat vegetariers minder hart-problemen hebben.

Berichten: 4.502

Re: Vitamine c en hartziektes

Een lekenreactie!

Ik las een jaar of twaalf geleden een dissertatie van een Amerikaan (doctor in spe) over het effect van vit.C op de bloedvaten en wel op de vetvorming tegen de vaatwanden en nav. een wrang ( schraal ) gevoel in mijn mond bij het opzuigen van vit.C een aantal maanden voor het lezen van dat verhaal vond ik de dissertatie zeer geloofwaardig.

En:

Vitamine C, ofwel ascorbinezuur, werd voor het eerst ontdekt in 1928. Inmiddels zijn er meer dan 300 biochemische reacties bekend waar vitamine C een rol in vervult. Vitamine C Ascorbinezuur dient ter optimalisering van diverse lichaamsfuncties; voor behoud van een sterke vaatwand; ter verhoging van de weerstand; bij gebruik van alcohol en/of tabak, ter aanvulling van anti-oxidanten en ter ondersteuning van andere orthomoleculaire preparaten.

Reageer