één, twee en driefasen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ik moet voor mij studie iets vertellen over één, twee en driefasen stroom, maar ik weet alleen wat van driefasen af.

bestaat één en twee fasen wel?

en hoe werkt dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re:

Tot zo ver ik het begrepen heb, krijg je met 3 fasen 240 volt een totale spanningsverschil van 400 volt (of iets in die buurt)

Door de faseverschuiving van 120 graden krijg je dus een verschil tussen de fasen onderling die hoger is dan de spanning van de fase op zich.

Of dit verhaal klopt durf ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar misschien kan je er iets mee.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re:

Het bestaat allemaal.

Bij een éénfase systeem heb je 1 spanning t.o.v. de nul. Op zich niks bijzonders, je vindt dat op elke normale wandcontactdoos in je huis.

Bij een driefasensysteem heb je 3 spanningen t.o.v. de nul, waarbij die spanningen ten opzichte van elkaar 120 graden verschoven zijn. Daardoor wordt de spanning tussen twee fasen wortel3 keer zo groot als de spanning van een fase t.o.v. de nul.

Bij een tweefasensysteem heb je 2 spanningen die t.o.v. elkaar 180 graden zijn verschoven.

De spanning tussen de fasen is dan 2 keer zo groot als elke fase t.o.v. de nul.

Het gaat theoretisch nog verder, 4-, 5-, 6- en meerfasige systemen zijn mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re:

Kan u een praktisch voorbeeld geven waar/waarvoor/waarom er een twee-fasen systeem werkelijk gebruikt wordt?

Ben dit nog nooit tegengekomen (wat echter geen referentie is), ben enkel nieuwsgierig.

Ben wel volledig akkoord met de theoretische mogelijkheid...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re:

Het enige voorbeeld van een twee-fasensysteem dat ik ken was de ZHESM, de spoorlijn tussen Rotterdam-Hofplein en Scheveningen. Tegenwoordig bekend onder de naam Hofpleinlijn.

Dit was de eerste elektrische spoorlijn in Nederland. Ergens halverwege stond een eigen elektriciteitscentrale die een tweefasige spanning van 10kV leverde. De ene helft van de lijn werd met een fase gevoed, de andere helft met de andere fase.

Daartussen was uiteraard een stroomloos gedeelte, om te voorkomen dat de stroomafnemer van de trein de beide fasen zou verbinden.

Waarom voor deze oplossing is gekozen weet ik niet. Toen later de rest van het spoorwegnet van bovenleiding werd voorzien is gekozen voor het nu nog gangbare systeem met 1500V gelijkspanning.De Hofpleinlijn is toen op deze spanning omgebouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re:

Waarvoor dank... Hoogst eigenaardig, dat wel.

Reageer