Springen naar inhoud

[natuurkunde] vlieg simulator

• Log in om te kunnen reageren

Caps13

Caps13

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2009 - 09:17

Hallo allemaal,

Ik zit met drie kleine vraagjes waar ik weinig tot geen informatie over kan vinden. Misschien dat jullie mij een beetje in de juiste richting kunnen duwen:

1) In welke richting moet je een vliegsimulator laten bewegen om het gevoel van 'accelereren' op te weken?
Mijn gevoel zegt hier gewoon rechtvooruit, klopt dit?

2) Bereken de hoek waarin de simulator moet staan om een accelaratie van 0,5 g na te bootsen.
Moet ik hier gebruik maken van de 'angular acceleration? 0,5g komt overeen met 4,9 m/s2. En vanuit daar..?

3) Wat is de maximale g-kracht die je op deze manier kan nabootsen?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 september 2009 - 16:17

1) In welke richting moet je een vliegsimulator laten bewegen om het gevoel van 'accelereren' op te weken?
Mijn gevoel zegt hier gewoon rechtvooruit, klopt dit?

Als je dat doet door je simulator recht naar voren te laten versnellen (nb: niet "bewegen" maar versnellen dus) dan geef je iemand geen gevoel van accelereren, dan bťn je gewoon aan het accelereren. No point using a simulator.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2009 - 21:45

Niet zolang geleden heb ik een TV programma gezien dat over een vliegsimulator ging.

Als ik me goed herinner was dit ongeveer de uitleg : als je in een vliegtuig dat horizontaal vliegt echt versnelt wordt je tegen de rugleuning gedrukt met 1, 2, 3 , ...of 8 keer zoveel keer de kracht als je zelf weegt. Je versnelt dan respectievelijk 1, 2, 3,... of 8 keer 9,81m/sec≤

In een simulator kan je die druk tegen de rugleuning veroorzaken door de ganse simulator en dus ook je stoel achterwaarts te laten kantelen. Het is de simulator-computer die dat voor je regelt als je met de gashandle aangeeft dat je wil versnellen. Omgekeerd kan je remmen (dus vertragen) simuleren door de simulator + stoel naar voren te laten kantelen. Zoals in een remmende auto zal je dan het gevoel krijgen dat je in de veiligheidsriemen gaat hangen omdat die ervoor moeten zorgen dat je inderdaad met de auto mee vertraagt.

Wat de maximale versnelling is die je in een simulator kan simuleren, werd geloof ik niet uitgelegd. Dus ga ik maar even bij mezelf brainstormen. De maximum druk die je lichaam kan uitoefenen op de rugleuning van de zetel (in de simulator) is je eigen gewicht. Dan heb je volgens mij een versneling gesimuleerd van 1 keer 9,81m/se≤. Hoe ver moet je een stoel kantelen om te bereiken dat je volle gewicht op de rugleuning rust? Ik denk 90į achterwaarts.

Iets analoog zou ik beredeneren voor je tweede vraag : hoe ver moet je de stoel achteruit kantelen opdat je de helft van je gewicht op de rugleuning zou drukken? Met een cosinus fomule kom je daar wel uit denk ik.

Als toemaatje werd er, meen ik, ook nog over gesproken dat de vliegsimulator heel kortstondig een kleine versnelling kan simuleren door de ganse simulator zo vlug en zo ver als zijn "poten" dat kunnen en toelaten van achter naar voor te versnellen (en onmiddellijk ook weer te remmen natuurlijk), dit zonder een kanteling. Eigenlijk is dat dan echt versnellen en vertragen en is het dus geen simuleren meer te noemen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2009 - 08:20

@ Caps13
Heb je iets gehad aan mijn schrijfsel over vlieg-simulator?
De laatste paragraaf was reeds door Jan van de Velde gezegd maar was niet als plagiaat bedoeld!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures