Loon aanpassen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Loon aanpassen

De supermarkt waar ik een bijbaan heb kampt met een lage omzet en hoge loonkosten. De baas van deze supermarkt heeft een aantal maatregelen door laten schemeren, en één daarvan is het 'bevriezen' van de lonen van in ieder geval de part-timers. Hiermee wordt door hem bedoeld, dat de part-timers het komende jaar betaald worden naar de leeftijd die zij hadden toen de maatregel verzonnen werd. In mijn geval is dit het loon voor een 19-jarige in Functieschaal B, terwijl ik 20 jaar ben.

Mijn vraag is nu of dit toegestaan is. Ik was in eerste instantie van mening dat een baas van een slechtlopend bedrijf het loon mag matigen om niet op een failliesement te lopen, maar ik heb mijn mening voor me gehouden en wil eerst weten wat onze rechten zijn.

Zou iemand mij hier meer uitleg over kunnen geven?

Vriendelijke groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Loon aanpassen

Dat hangt af van een aantal zaken.

Is het loon van een 19-jarige hoger of gelijk aan het minimum wettelijke loon van een 20 jarige? Zo niet, dan mag het niet. Je baas moet minimaal het wettelijk minimum loon betalen, tenzij hiervoor een vastgelegde reden is (bijv deels arbeidsongeschikt).

Is er een CAO die iets zegt over de loonsverhogingen? Zo ja, is de vakbond / ondernemingsraad akkoord met de voorgestelde wijzigingen van je werkgever?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Loon aanpassen

Bart, bedoel je of het loon van een 19-jarige LAGER of gelijk is aan het minimum wettelijke loon van een 20 jarige?

Dan zou ik het kunnen begrijpen; een werkgever moet het wettelijke minimumloon uitkeren dat bij mijn leeftijd hoort.

Het geval is nu dus, nogmaals, dat ik als 19-jarige betaald krijg terwijl ik 20 ben.

Het loon voor 19-jarigen ligt hoger dan het wettelijk minimumloon voor 20-jarigen.

Ik heb twee sites bezocht met de CAO voor de levensmiddelensector, maar heb daar door tijdgebrek niet kunnen vinden wat ik wilde weten.

Binnenkort wordt meer informatie verstrekt over de maatregel waartoe besloten is, dan heb ik waarschijnlijk een duidelijker verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Loon aanpassen

Het loon voor 19-jarigen ligt hoger dan het wettelijk minimumloon voor 20-jarigen.
Dat geldt bij het bedrijf waar jij nu werkt? Dan staat jouw werkgever in zijn recht.

Hetgeen je baas zei over de maatregelen die een bedrijf mag nemen om een faillissement te ontlopen klopt wel. Hij mag de lonen verlagen maar niet lager dan het minimum. Dit is ook best een logische gedachte, wat heb je liever: minder loon of je baan kwijt. Zeker voor mensen met gezinnen (en hypotheken) geldt dat zij liever iets inleveren dan dat ze helemaal zonder werk komen te zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Loon aanpassen

Hij mag de lonen verlagen maar niet lager dan het minimum. Dit is ook best een logische gedachte, wat heb je liever: minder loon of je baan kwijt. Zeker voor mensen met gezinnen (en hypotheken) geldt dat zij liever iets inleveren dan dat ze helemaal zonder werk komen te zitten.


Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Ik weet zeker dat een werkgever niet het loon naar beneden mag schroeven, daarvoor moet je een contract ondertekenen. Mij gaat het erom of een werkgever de loonsverhoging mag overslaan, zodat ik per uur hetzelfde betaald krijg als toen ik 20 was.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Loon aanpassen

Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Ik weet zeker dat een werkgever niet het loon naar beneden mag schroeven, daarvoor moet je een contract ondertekenen. Mij gaat het erom of een werkgever de loonsverhoging mag overslaan, zodat ik per uur hetzelfde betaald krijg als toen ik 20 was.


Uiteraard moet je zelf een handtekening zetten. Maar je zult wel moeten als het uit bedrijfseconomisch oogpunt niet anders kan. Dan is het of mensen ontslaan of mensen minder laten werken casu quo korten op loon.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Loon aanpassen

Die regel 'En je loonsverhoging overslaan mag hij absoluut.' heb ik zelf niet getypt!

Hij past ook totaal niet in de context, dat was namelijk mijn vraag juist! Hoe kan dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Loon aanpassen

Er was iets fout gegaan. Dat was mijn zin. Ik heb het gewijzigd... Hij mag jouw loonsverhoging niet doorvoeren mits hij het minimumloon betaalt en er niets in je contract staat dat dat onmogelijk maakt.

Reageer