[natuurkunde] probleem met katrollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] probleem met katrollen

hallo alleemaal

ik heb een probleem waar we neit uitkomen

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen

http://img441.imageshack.us/i/natuurkunde3232.jpg/

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] probleem met katrollen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] probleem met katrollen

katrolsysteem_2.gif
katrolsysteem_2.gif (12.78 KiB) 226 keer bekeken
pak het eens simpel aan, geef de emmer een gewicht van 24 N.

Wat wordt dan de spankrcht in het rode touw, en daarmee de neerwaartse kracht op katrol 3?

Wat wordt dus de spankracht in het blauwe touw, en daarmee de neerwaartse kracht op katrol 2?

Ten slotte is het groene touw op een wel zeer vreemde manier vastgemaakt aan katrol 1. Om dat verhaal enige zin te geven moeten we al aannemen dat de touwen niet over de katrollen kunnen glijden, en dat binnen-en buitendiameter van katrol 1 vast aan elkaar zitten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] probleem met katrollen

ja dat kunnen we aannemen allebei

maar daar kom ik vast te zitten, bij die katrol

katrol 3 en 4 snap ik wel

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] probleem met katrollen

Ik zie dat zo: Ik begin met aan te nemen dat er op het wieltje met diameter D2 een hoeveelheid groen touw opgerold zit.

Veronderstel nu dat je de hand zo ver naar beneden trekt dat katrol 1 precies één volledige toer laat draaien . Dan zou het linker touw waar katrol 2 aan hangt verkorten met 3,14 maal D1 (dus een ganse omtrek ) Hoeveel stijgt katrol 2 (die aan 2 touwen hangt!)door deze bewerking die je voorlopig maar als alleenstaand moet beschouwen?

Maar terzelfder tijd zal ook het kleinste wieltje van katrol 1 een ganse toer gedraaid hebben. Zoals ik het begrijp zou daardoor het rechtertouw naar katrol 2 afrollen met een lengte D2 maal 3,14. Hoeveel zakt dan katrol 2 door deze bewerking die je ook maar even als alleenstaand moet beschouwen?

Nu kan je berekenen hoe groot de totale verplaatsing (stijging) is van de katrol 2 door het verschil te maken van de twee gevonden verplaatsingen.

De verhouding van die uiteindelijke verplaatsing tot de verplaatsing van je hand is ook de verhouding van de kracht die onderaan katrol 2 uitgeoefend wordt tot de kracht die je hand moet uitoefenen.

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] probleem met katrollen

@ bobflob

Ben je met de uitleg van Jan van de Velde en de mijne daarna tot de oplossing geraakt?

Reageer