Springen naar inhoud

Hemelreflectie; (IV): Wil en Keuze

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 07:36

Actie en reactie, oorzaak en gevolg is alleen relevant als er een keuze en een wil is. De keuze is het onderwerp, de materie die een persoon wil bezitten of aanleren. De "wil" is in mijn ogen de innerlijke kracht om een keuze in het leven te maken. Het probleem die ik merk is dat het individu zichzelf gaat vergelijken met de ander, soms gaat het individu zich onderschatten en soms overschatten, omdat hij of zij zich heeft vergeleken met de ander. Is het dan zijn of haar keuze of is dat zijn of haar wil om voortgang in het spirituele te bewerkstelligen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 16:46

Ik denkt dat het, zoals Nietzsche het stelt, zijn wil tot macht is. Diegene waarmee men zichzelf vergelijkt word geidentificeerd als een persoon met macht of een andere goede eigenschap die diegene die vergelijkt zelf ook wil hebben.

Ik ben van mening dat alle keuzes voortkomen uit ervaringen of het menselijk instinct - nooit uit gedachten. Gedachten zijn alleen zelf-reflectie. Hierdoor geloof ik ook niet in vrije wil.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 16:52

Ik denkt dat het, zoals Nietzsche het stelt, zijn wil tot macht is. Diegene waarmee men zichzelf vergelijkt word geidentificeerd als een persoon met macht of een andere goede eigenschap die diegene die vergelijkt zelf ook wil hebben.  

Ik ben van mening dat alle keuzes voortkomen uit ervaringen of het menselijk instinct - nooit uit gedachten. Gedachten zijn alleen zelf-reflectie. Hierdoor geloof ik ook niet in vrije wil.

Ik zit even te denken wat ik ga schrijven, of die een gedwongen keuze is, veroorzaakt door een oorzaak of gevolg, maar ben verplicht om een keuze te maken, omdat de omstandigheid, en wat jij noemde ervaringen. Soms wil ik te veel, doch de keuze uit meerdere keuzes overpeins ik mijn gedachten.

Nu ben ik niet erg op de hoogte van Nietzsche's werk, omdat er nog zoveel filosofische werken bestaan die ik mag selecteren voor mezelf. Maar het gaat erom wat ik wil omdat daarmee mijn keuze eraan afhangt.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 17:13

Nietzsche bedoelt met wil tot macht feitelijk het oerinstinct wat alle mensen bezitten; het staat zelfs boven de drang tot voortplanting. Alles wat we doen, doen we om onze machtspositie in het leven te versterken. Dit is een belangrijk onderdeel omdat Nietzsche alle metafysica verwees naar de prullenmand, maar toch zelf dit metafysische concept aanhaalde. De bekende ubermensch is in dit spel een persoon die deze oerinstincten kan overstijgen en dus over werkelijke vrije wil bezit - het verschil tussen de ubermensch en de gewone mens is zo duidelijk als het verschil tussen mens en aap. Ubermenschen moet dan ook vooral anderen leiden, ze zijn als het ware een beetje de philosopher kings waar Plato het over had.

Jouw drang tot posten is als het ware ook een manifestatie van wil tot macht!

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 07:22

Beste Sado,

Jouw drang tot posten is als het ware ook een manifestatie van wil tot macht!

Macht zou ik het niet willen noemen, een drang is er zeker, omdat er zoveel in mijn hoofd zit, is het ook een "wil" om het te delen, zoekend naar oplossingen en het toesten van theorieen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures