Springen naar inhoud

Hemelreflectie; (V): Verleden, heden en toekomst

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 08:01

Als ik zo vrij mag zijn, kan ik stellen, dat we er altijd mee te maken hebben, wat is onze positie in het Verleden, heden en toekomst. Charles Dickens, schreef ongeveer in Grote Verwachtingen: dat je grote verwachtingen die je uitstippelt voor je toekomst anders kunnen uit pakken, dan je eerst had bedacht.

Het verleden is groter dan het heden en de toekomst. Het heden en toekomst is overzichterlijker dan het verleden, omdat de sporen van het verleden zo groot zijn, worden ze te groot waardoor verre sporen vervagen dermate we verder in tijd de toekomst in gaan. 1)

Het heden, is maar relatief kort in tijd (0,00000000000000...sec). Het heden zegt totaal weinig wat de toekomst gaat brengen. Het moment dat jullie dit lezen is reeds verleden tijd. Wat ik vreemd, maar begrijpelijk vind, is dat men in het algemeen het woord "nieuw" in de mond neemt. Zoals ik heb een nieuwe auto, of een nieuw huis gekocht of ik heb nieuwe kleren aan. Maar het rammeld van alle kanten, want niets is nieuw. Wat wij zien is het verleden. Kijk maar naar jezelf als je voor de spiegel staat: je ziet jezelf in het verleden in het tijdelijke heden. Het heden is een moment opname, dat een schakel vormt van het verleden. 2)

De toekomst. Een woord dat we vaak genoeg gebruiken, maar wat is de toekomst, iets wat we plannen wat we gaan doen, of willen gaan doen, een schakel om keuze te maken in het heden. Want als we eraan denken, doen we dat in het verleden in het tijdelijke heden.
De toekomst is slechts een psychologische uitting van het creeeren van een bepaalde zekerheid in het leven van het enkele individu.
Het zien van de toekomst is vaag, het donkere en onbekende niets. We kunnen niet in de toekomst kijken omdat er niets is, een blanko velletje papier, daarom heen bevindt zich het grote verleden en daarmidden in bevindt zich het tijdelijke heden. 3)

Ik zou het met jullie willen gaan hebben over deze drie-hoek van het bestaan, als onderdeel van de hedendaagse filosofie. Ik zou graag willen weten hoe jullie tegen verleden, heden en toekomst aan kijken.

Bronnen:

1) Uit het concept: Alexander Hartmans; dualiteit van tegenstellingen binnen het terugkerend principe, 3e hoofdstuk, 2004.
2) Zie 1.
3) Zie 1.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 17:03

Ik zie de tijd als iets wat ons als het ware constant ontsnapt - Maar het is dan ook dat wat ervoor zorgt dat wij nooit werkelijk macht zullen kunnen uitoefenen op ons leven. Wanneer men zichzelf reduceert tot kluizenaar, bijvoorbeeld, zal de tijd nog steeds kansen aanbieden en dingen wegnemen - daarom is het ook belangrijk om altijd in de gaten te houden dat niets werkelijk van ons is.

Het heden bestaat niet - het is een van de vitale illusies (Er zijn meerdere vitale illusies, zoals vrije wil en dualiteit - dingen die zijn uitgevonden om het menselijk bestaan verdraagbaar te maken, maar er niet werkelijk zijn). De toekomst is leeg en moet nog geschreven worden -het verleden is een spook wat ons achtervolgt. Het verleden is slechts een product van ons geheugen - het is er niet werkelijk, het is niet waarneembaar, niet tastbaar, behalve in het rijk van onze fantasie.

'Het leven is een turbulente fase tussen het nietszijn in' - Schopenhauer. Wat er wel is, want er moet toch iets zijn want ons bestaan regelt, is niet te beschrijven, wellicht. Het is in ieder geval niet het menselijke construct tijd - dit is slechts een anthropocentrisch begrip wat het moderne leven is gaan beheersen (alles moet snel tegenwoordig... Alles moet op tijd...). Daarom vergelijk is tijd met andere 'lege' concepten als het absolute niets. En voor deze begrippen gaat op: 'Het x waarover gesproken kan worden, is niet het werkelijke x' - Tao Te Tjing, vers 1. Vul bij x een van de lege concepten in...

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 19:13

Tijd is als een opengeslagen boek. De pagina's links zijn het verleden, de pagina's rechts de toekomst. Als je het boek dicht slaat, is het moment waar de pagina's elkaar net raken het vacuum van het heden. Het heden bestaat dus wel, maar niet voor ons in ons dagelijkse bestaan. Ik heb nog wel eens het idee dat het mogelijk moet zijn om in het heden te verkeren. In een staat tussen verleden en toekomst in. Dit is wel een ultieme staat. In het heden staat alles stil. Het is de synthese van verleden en toekomst.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 07:27

Tijd is als een opengeslagen boek. De pagina's links zijn het verleden, de pagina's rechts de toekomst. Als je het boek dicht slaat, is het moment  waar de pagina's elkaar net raken het vacuum van het heden. Het heden bestaat dus wel, maar niet voor ons in ons dagelijkse bestaan. Ik heb nog wel eens het idee dat het mogelijk moet zijn om in het heden te verkeren. In een staat tussen verleden en toekomst in. Dit is wel een ultieme staat. In het heden staat alles stil. Het is de synthese van verleden en toekomst.

De vraag is: bestaat tijd? Omdat ik denk, dat het het denkbeelden in mij zijn, ooit eens veroorzaakt door mijn voorgangers (ouders, onderwijzers) en de massa die hetzelfde is ondergaan, met de aanname dat "tijd" bestaat, doch heb ik over "tijd" een gerede twijfel, omdat ik tijd nodig heb om het te overdenken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures