Springen naar inhoud

[psychologie] beter opnemen/onthouden


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 februari 2004 - 13:00

Jaren geleden heb ik een keer op de radio resultaten gehoord van een onderzoek waarin werd gekeken wat voor invloed het afspelen van muziek had op het geestelijk opnamevermogen bij studeren.

De resultaten liepen (uiteraard) nogal uiteen. Sommige muziek werkt zeer afleidend (met aanwezige zang als ik het mij goed herinner). Verder heb je nog neutrale muziek (waarbij ik vanzelf moet denken aan lift-tunes). Maar er was ook muziek die het opnamevermogen positief prikkelde. Ik meen dat de 8ste symphonie van Mozart de kroon spande in dit opzicht.

Nu heb ik twee vragen:
  • Heb ik het goed onthouden? Kan iemand bevestigen of dit echt de 8e symphonie van Mozart is?
  • Weet iemand of er nog meer (door onderzoek gestaafde) mogelijkheden zijn om het opnamevermogen te stimuleren?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

AllumaN

    AllumaN


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2004 - 17:58

Alle muziek die harmonisch en vrij langzaam is bevorderd het leren.

Een aardig artikel is:
http://esl.about.com...lbrainmusic.htm

#3

Hallo1979

    Hallo1979


  • >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2004 - 19:39

In de wetenschapsquiz was juistde conclusie, dat alle muziek afleidde, dus niet bevorderend werkt!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

#4

Dino

    Dino


  • >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2004 - 19:57

wel als je musiek speelt en bij elk hoofdstuk een andere tune neemt en dan tijdens het examen weer die tunes speelt heb je nog beter resultaat!

Volgens mij klopte wat je zei. Klasiek goed metal slecht. Liedjes uit sesamstraat (beste musiek om arabieren mee te folteren)
xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

#5

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 februari 2004 - 21:51

In de wetenschapsquiz was juistde conclusie, dat alle muziek afleidde, dus niet bevorderend werkt!!

Soms twijfel ik aan de kundigheid van de wetenschapsquiz. Ik vraag me af hoe wetenschappelijk verantwoord hun stellingname hier is. Misschien hebben ze wel gelijk, maar ik geloof het pas als ze me de bron kunnen melden :shock:

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


#6

bibi

    bibi


  • >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2004 - 09:23

Ik denk dat het gewoon ook van persoon tot persoon afhangt. De ene leert gemakkelijker met muziek, wsl een vorm van innerlijke rust die wordt bereikt, de ander kan in het geheel niet studeren met geluid op de achtergrond.

Wat ik wel eens gehoord heb in verband met muziek is om kleine kindjes en boorlingetjes rustig te houden. Wanneer het niet stopt met huilen zou muziek van Vivaldi een gunstig effect hebben. Bach zou kinderen gewoon rustig maken. En Beethoven tijdens de zwangerschap, heb ik ooit eens gehoord, geeft een grotere kans op een intelligent kindje. In hoeverre dit alles klopt, weet ik wel niet precies.

#7

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2004 - 15:08

Ik denk dat het gewoon ook van persoon tot persoon afhangt.  De ene leert gemakkelijker met muziek, wsl een vorm van innerlijke rust die wordt bereikt, de ander kan in het geheel niet studeren met geluid op de achtergrond.

Wat ik wel eens gehoord heb in verband met muziek is om kleine kindjes en boorlingetjes rustig te houden.  Wanneer het niet stopt met huilen zou muziek van Vivaldi een gunstig effect hebben.  Bach zou kinderen gewoon rustig maken.  En Beethoven tijdens de zwangerschap, heb ik ooit eens gehoord, geeft een grotere kans op een intelligent kindje.  In hoeverre dit alles klopt, weet ik wel niet precies.


dit is leuk bedacht maar hoe willen ze dit verklaren???
"Meep meep meep." Beaker

#8


  • Gast

Geplaatst op 10 februari 2004 - 11:14

Ik word chagareinig als ik bach o.i.d hoor als ik aan het leren ben. Ik kan zo en zo niet makkelijk leren met muziek erbij aan.

#9

noortje

    noortje


  • >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2004 - 21:30

Edit: Brainboy (gast) vroeg in een andere topic (die nu is samengevoegd met deze:)

Hallo,  

Ik vraag me af hoe je beter kunt onthouden.  
Er zijn mensen die slecht onthouden. En sommige mensen onthouden echt alles.  

We worden allemaal geboren, met ongeveer de gelijke hoeveelheid hersencellen. Ligt het aan de omgeving of welke school je hebt gehad?  
Kun je er zelf iets aan doen? Is het puur training en welke training je doet.  
Moet ik geloven in boeken over geheugentraining? Waar ik al mijn twijfels over heb of heeft het met voeding te maken?  

Ik heb het hier niet over mensen met hersen beschadigingen.  

Zou graag een helder beeld over dit onderwerp willen krijgen. Of intressante links.  

Stel je wilt wiskunde leraar worden of iets anders. En je onthoud en begrijpt slecht. Zijn je kansen dan verloren en moet je het doen met iets wat je niet leuk vind. Dit lijkt mij behoorlijk deprimerend voor sommige mensen.



Je IQ ligt min of meer "vast" bij je geboorte.

Dingen onthouden is een hersending. Sommige hebben een wiskundeknobbel anderen een talenknobbel en weer anderen zijn artestiek aangelegd. Ergens las ik dat bij wiskundeknobbels ene bepaald deel van de hersenen meer ontwikkelt is en een ander minder.

Je hebt verschillende gebieden in je hersenen die dienen als echt geheugen: je hebt een kort en een lang. Bij de ene is het korte zeer goed ontwikkelt, bij een ander de lange.

daarbij komt nog eens dat je linker hersenhelft meer houdt van cijfers en letters en je rechterhelft meer van kleuren.

Hoe je nu je geheugen optimaal kunt gebruiken indien je normaal "begaafd" bent, of laten we zeggen niet een special knobbel vor het een of het ander:

Probeer beide hersenen te laten werken: leer dus met kleur en letter/cijfers. pauseer af en toe. herhaling is nog een sleutelwoord.

Hoe meer je eigenlijk leert, ho sterker je geheugen wordt en dat heb je zelf ook al ondervonden: heo lang deed je er niet over in de lagere school om 2 blaadjes te leren en in het middelbaar moet je algauw 10 bladzijden en meer leren en dan nog ni gesproken over na het middelbaar.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

#10


  • Gast

Geplaatst op 17 maart 2004 - 21:43

Wat ik zo zonde vind is het volgende: Ik leer bijvoorbeeld voor een toets wiskunde of engels. Je haalt de toets. Maand later weet je het gewoon niet meer. Het lijkt wel of het weg is. Maar dat is het zeker niet. Toch kun je het niet ophalen.

Ik ken ook iemand die wiskunde studeerd. Das gewoon niet normaal hoeveel die leert. Ik denk van ongeveer 6 uur per dag. Die jongen heeft geen leven meer. En dan zie ik weer iemand anders die doet het in een uurtje per dag. Hier draait mijn maag echt werkelijk van om. Zelf waag ik me niet zo aan wiskunde :shock:

#11

noortje

    noortje


  • >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2004 - 21:49

als je een avond op voorhan diets leert blijft het in je korttermijn geheugen zitten en is de kans groot dat het niet "verhuist" naar lange termijngeheugen.

Je kan dit vermijden door meer met je werk bezig te zijn (6 uur per dag sturen is het nu ook niet, zelfs niet als je aan de univ zit en het geen examens zijn. studenten op de univ moeten vooral bezig zijn met hun werk, leren is iets voor tijdens de blok. je zegt het zelf: een maand later ben ik het vergeten)

probeer eens wat meer elke dag systematisch bezig te zijn met wiskunde/engels. Maak de oef opnieuw thuis en zo van die zaken. dan zal je zien dat er veel meer blijft hangen. zeker als je interesse hebt in het vak :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

#12


  • Gast

Geplaatst op 17 maart 2004 - 22:04

Hoe gaat het onthouden ongeveer in zijn werk dan? Zijn daar schema's voor. Wil hier erg veel over weten. Ik wil gewoon oplossingen bedenken voor mensen die niet goed kunnen leren. AL kost het jaren en jaren aan leerwerk, ervaring en experimenteren. Mabey word ik er zelf ook nog slimmer van :shock: Daarom ga ik psychologie studeren. Geheugen, gedrag en klinische gedeelte.

#13

noortje

    noortje


  • >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2004 - 22:25

er zijn reeds (lavast in belgie) leren leren programmas.

daarbij leer je met beide hersenhelften te werken en schema's te maken. Hoe jonger je dat doet, hoe beter.

En mensen die niet goed leren, dat is geen schande he. Het kan zijn dat zij niet op hun plek zitten in het onderwijsnet. Zo hoorde ik overtijd van iemand dat haar dochter naar TSO is gegaan en in 1 keer zeer goede cijfers haalt.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

#14


  • Gast

Geplaatst op 18 maart 2004 - 19:48

Pinda's eten tijdens het leren schijnt ook bevordelijk te zijn om te onthouden.
Voorzover ik weet,is het geen fabel.
Dus onthouden heeft in zekere zin ook met voeding te maken.

#15

noortje

    noortje


  • >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2004 - 19:53

chocolade ook naar het schijnt.

Of het echt waar is weet ik niet. Zelf niet echt een chocoladeliefhebber om het uit te proberen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures