Maar één startcodon?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Maar

Ik begrijp dat er bij transriptie van DNA een kopie gemaakt wordt (mRNA) en dat ribosomen de codons op dat mRNA gebruiken om via tRNA de aminozuren aaneen te rijgen.

Nu is het bestaan van een startcodon begrijpelijk, zonder een "begin hier met lezen" aanduiding zijn de basen slechts een onleesbare brij van letters. Maar nu de vraag; waarom is er slechts één startcodon? Ik bedoel, als het mRNA van de andere kant van de dubbele helix gemaakt zou zijn zou het toch om hetzelfde gen gaan? Waarom is er geen startcodon voor het negatief van AUG? (UAC)?

Het maakt dus blijkbaar uit welke kant van het DNA molecuul gebruikt wordt voor transriptie?
"Alles is simpel"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Maar

Voor zo ver ik weet wordt gewoonlijk slechts 1 kant (de kant met een start-codon) gebruikt om mRNA te maken.

De reden dat UAC geen start codon is komt omdat de andere DNA streng een heel andere betekenis heeft: Dit uitlezen zou resulteren in geheel andere eiwitten.

Ik kan mij vaag herinneren eens gelezen te hebben dat er ontdekt was dat een virus of bacterie inderdaad twee genen op de verschillende strengen had die deels opverlapten (de codons waren volgens mij 1 nucleotide verschoven). Maar ik heb geen idee meer waar ik dit gelezen heb.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 25

Re: Maar

Een codon is een opvolging van 3 basen welke codeert voor een aminozuur. Bij dsDNA echter, wordt eerst de streng verbroken door helicase alvorens de transcriptie. Ik zie persoonlijk niet in waarom de complementaire streng voor hetzelfde moet coderen?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Maar

Een codon is een opvolging van 3 basen welke codeert voor een aminozuur. Bij dsDNA echter, wordt eerst de streng verbroken door helicase alvorens de transcriptie. Ik zie persoonlijk niet in waarom de complementaire streng voor hetzelfde moet coderen?


Ik heb eens wat verder gezocht op het internet en kwam uit op de "antisense" en de "sense" gedeeltes van het DNA. Voor zover ik begrepen heb wordt alleen de antisense streng gebruikt om te coderen voor eiwitten. Klopt dit?
"Alles is simpel"

Berichten: 25

Re: Maar

Ik heb eens wat verder gezocht op het internet en kwam uit op de "antisense" en de "sense" gedeeltes van het DNA. Voor zover ik begrepen heb wordt alleen de antisense streng gebruikt om te coderen voor eiwitten. Klopt dit?


Ik weet wel dat polymerase een transcript van de 3' naar de 5' (dit is dan het mRNA) maakt. Daarnaast is er ook een functie genaamd 'proofreading', daar is de complementaire streng voor nodig. Het zou mij erg verbazen als dat eenrichtingsverkeer is, maar ik kan het je helaas niet met zekerheid zeggen.

Berichten: 128

Re: Maar

Als je echt geïnteresseerd bent zou je eens in een boek kunnen lezen, zoals Molecular Biology of the Cell.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Maar

Ik heb eens wat verder gezocht op het internet en kwam uit op de "antisense" en de "sense" gedeeltes van het DNA. Voor zover ik begrepen heb wordt alleen de antisense streng gebruikt om te coderen voor eiwitten. Klopt dit?
Als je een negatief maakt van de antisense strand heb je daarmee eigenlijk een 'sense' mRNA waarmee het eiwit wordt gemaakt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer