Handschrift kan leugens verraden

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Handschrift kan leugens verraden

http://www.nu.nl/wetenschap/2084872/handsc...verraden--.html


AMSTERDAM – Kleine aanwijzingen in het handschrift van mensen kunnen verraden wanneer ze een leugen opschrijven. Dat zou blijken uit een Israëlisch onderzoek.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Handschrift kan leugens verraden

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat mensen die een leugen opschrijven over het algemeen meer kracht uitoefenden op de pen. Ook produceerden de leugenaars over het algemeen grotere letters en meer zwierige uithalen met de pen.

...

“Als mensen iets opschrijven dat niet waar is, blijken de lengte van hun pennestreken en de druk die ze uitoefenen op het papier significant groter”, zo schrijven onderzoekers Gil Luria en Sara Rosenblum in het onderzoek.
Dit (grotere letters, met zwierige uithalen) leunt wel erg aan bij de grafologie...

Ik dacht nochtans dat de grafologie al lang ontmaskerd was als pseudo-wetenschap? Moet men dit nu gaan herzien?

Gemakkelijkheidshalve heb ik volgende quote daarover geselecteerd uit 'Boekbespreking "Tussen de lijnen! Over grafologie" van prof. Lievens' (verschenen in Skepp)
Lievens geeft echter toe dat grafologie geen strikt proefondervindelijke wetenschap is, en dat ze volgens de "natuurwetenschappelijke" benadering onwetenschappelijk is, maar "er zijn andere visies op de wetenschap", niet alles is meetbaar.
Of heeft Skepp te vroeg haar conclusies getrokken? Al zijn de conclusies van dit Israëlisch onderzoek misschien ook nog wat voorbarig...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Handschrift kan leugens verraden

Het stukje over leugendetectie is ook wel interessant, maar het lijkt me dat zoiets direct waardeloos is als het algemeen bekend is.
Victory through technology

Reageer