Maya-piramides waren muziekinstrumenten voor goden

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Maya-piramides waren muziekinstrumenten voor goden

http://www.nu.nl/wetenschap/2084820/maya-p...ten-goden-.html


AMSTERDAM - De piramides van de Maya’s deden mogelijk dienst als muziekinstrumenten waarmee hun god van de regen gunstig werd gestemd. Dat beweren Mexicaanse wetenschappers.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Maya-piramides waren muziekinstrumenten voor goden

"Om de goden gunstig te stemmen".


Of gewoon omdat het een mooi toevoegsel was aan je tempel. Glas-in-lood ramen worden ook niet in kerken gehangen om Jezus gunstig te stemmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Maya-piramides waren muziekinstrumenten voor goden

Heeft er iemand bij stil gestaan HOE de maya's konden weten hoe ze een piramide moesten bouwen om zo'n geluid voort te brengen? Het lijkt me zelfs met moderne technieken een huzarenstukje waar ontwerpbureaus een paar jaar zoet mee zijn :eusa_whistle:


(Waarmee ik wil zeggen dat dat gedeelte mij stom toeval lijkt)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Maya-piramides waren muziekinstrumenten voor goden

317070 schreef:Heeft er iemand bij stil gestaan HOE de maya's konden weten hoe ze een piramide moesten bouwen om zo'n geluid voort te brengen? Het lijkt me zelfs met moderne technieken een huzarenstukje waar ontwerpbureaus een paar jaar zoet mee zijn :eusa_whistle:


(Waarmee ik wil zeggen dat dat gedeelte mij stom toeval lijkt)

Mja.. maar de Maya's hadden bijna 3000 jaar een hoogstaande bouw cultuur. Dat is best wat tijd, om dit soort dingen uit te vinden, zeker als steen je voornaamste bouwmateriaal is voor grote constructies.


Wat opheldering kan geven, is hoe gevoelig het opzetten van zo'n muziek pyramide is. Als de treden ietsje langer waren of net wat anders gebouwd, zou er dan opeens geen geluid worden geproduceerd? Als dit soort geluid fenomenen vaak voorkomen bij dergelijke constructies, zie ik niet in waarom ze het fenomeen niet hadden kunnen ontdekken en aanpassen om dat geluid te krijgen wat hun het meest esthetisch in de oren klinkt. Als het echt op precieze dimensies aankomt, dan is toeval waarschijnlijker.


Het Griekse theater van Epidaurus laat ook zien dat oude volkeren dingen konden ontdekken die zelfs in moderne tijden niet goed begrepen worden of toegepast, en dat steen als bouwmateriaal interessante geluidseffecten te weeg kan brengen.

Reageer