Pagina 1 van 1

Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 20:26
door Squawk
Eigenaren van kajuit-zeilboten met ingebouwde motor kennen de discussie: Als je boven een bepaalde snelheid uitkomt tijdens het zeilen (motor uit) begint de schroef mee te draaien. Als je meedoet aan een wedstrijd, moet je de motor dan in z'n vrij laten staan of niet?

Als de schroef stilstaat, wordt er geen arbeid geleverd, maar is er misschien meer weerstand. (En wordt het water opgewarmd). Als de schroef vrij ronddraait, is er misschien minder weerstand, maar wordt er arbeid geleverd vanwege het ronddraaien.

Wat is het slimste?

(De snelheidsaanwijzing is niet nauwkeurig genoeg, bovendien is de wind een te grote variabele bij het meten)

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: vr 18 sep 2009, 21:00
door Jan van de Velde
Vrij draaien.

Dat er bij een stilstaande schroef geen arbeid wordt geleverd is een misvatting. De schroef beweegt weliswaar niet, maar die watermoleculen des te heviger. Dat noem je hier dan weerstand, maar kun je net zo goed arbeid uitgeoefend op water noemen.

Ik weet niet hoe dat in scheepsschroeventaal heet, dus ik druk me mogelijk wat onduidelijk uit, maar als de spoed van de schroef overeenkomt met de (water)snelheid van de boot zou de afremming door de schroef wel eens nagenoeg 0 kunnen zijn.

Extreem voorbeeld: hoe krijg je een bout het makkelijkst in de moer? Draaiend of duwend?

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: za 19 sep 2009, 10:02
door Squawk
Duidelijk, dank!

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: za 19 sep 2009, 23:26
door Pr.Prlwytskovsky
Extreem voorbeeld: hoe krijg je een bout het makkelijkst in de moer? Draaiend of duwend?
Nog een extreem voorbeeld: Een helicopter met motorpech, wieken vast zetten of vrij laten draaien?

Gelukkig zijn er mensen die het gewoon meten:

Edit: had een filmpje maar het invoegen lukt niet..

Edit2, zo dan: Filmpje?

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: zo 20 sep 2009, 09:40
door Squawk
Ook bedankt, het filmpje is duidelijk!

Voor wat betreft de helicopter is het verhaal denk ik net iets anders; daar wil je door middel van autorotatie de wieken eerst zo snel mogelijk laten draaien, om vervolgens vlak boven de grond de spoed/invalshoek van de wieken te vergroten om zo het laatste beetje kinetische energie van de rotatie om te zetten in lift en zo de 'val' af te remmen...

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: zo 20 sep 2009, 09:47
door shimmy
Nog een extreem voorbeeld: Een helicopter met motorpech, wieken vast zetten of vrij laten draaien?
Uhm, heb je zelf al over het antwoord op deze vraag nagedacht? Het lijkt me immers een tegengesteld argument. De scheepsschroef laat je vrij draaien voor een zo laag mogelijke waterweerstand. De helicopter piloot met motorpech laat zijn wieken juist vrij draaien voor een zo hoog mogelijke luchtweerstand.

Een wiek is zo dun dat hij stilstaand amper "parasitaire" luchtweerstand heeft, in elk geval in vergelijking tot waaneer hij rond draait wanneer een deel van de lange wieken wel een hoge "geinduceerde" weerstand heeft. Voor meer informatie, zoek op autorotatie.

edit: kruislings gepost met Squawk.

Voor wat betreft de autorotatie, ook voor het vergroten van de spoed vlak boven het maaiveld leveren de vrij draaiende wieken al een aanzienlijke luchtweerstand.

Re: Vrij draaiende scheepsschroef

Geplaatst: zo 20 sep 2009, 09:54
door Jan van de Velde
Pr.Prlwytskovsky schreef:Gelukkig zijn er mensen die het gewoon meten:

..//..
Kortom, Squawk is niet de eerste die zich dat afvraagt.... :eusa_whistle:

In de praktijk scheelt het voor een scheepsschroef dus ruwweg de helft. Dat zal ook nog wel wat variëren met aswrijving e.d., maar inderdaad, duidelijk.