Walvissen verjaag geluid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Walvissen verjaag geluid

Ik las dit bericht op internet, nadat ik zocht naar een oplossing tegen walvisjagers. Ik had namelijk bedacht dat als je als sea sheperd of iets dergelijks een geluid liet horen waar walvissen niet van houden, de walvissen weggaan bij het geluid. Je hoeft dan alleen maar naast een walvisjager te gaan varen en dat geluid heel hard af te spelen zodat de walvissen weggaan. Oplossing!

Dit is het artikel met deze link: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/1757/B...met_walvis.html

Bijna 100 gewonden na botsing met walvis

Bij een botsing tussen een veerboot en een een walvis zijn in Japan 93 mensen gewond geraakt.36 opvarenden moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. De botsing met het zeezoogdier deed zich voor drie kilometer ten westen van Kaap Sata.Het hogesnelheidsveer zond op het moment van het ongeluk een geluid uit waar walvissen niet van houden. Dat wordt gedaan om de walvissen uit de buurt van schepen te houden.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar zit er een oplossing in voor de walvisvaart? Zou namelijk hartstikke mooi zijn.

Groet wouter

Berichten: 12.262

Re: Walvissen verjaag geluid

Naja, blijkbaar werkt het niet in alle gevallen even goed, gezien het ongeluk met de veerboot. Wellicht gaan walvissen dat geluid na enige tijd gewoon verdragen en trekken ze zich er weinig meer van aan?

Sea shepherd zal er verder echt geen interesse in hebben, met een hydrofoon om een walvis-vloot heen varen maakt natuurlijk weinig spectaculaire televisie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Walvissen verjaag geluid

Sea shepherd zal er verder echt geen interesse in hebben, met een hydrofoon om een walvis-vloot heen varen maakt natuurlijk weinig spectaculaire televisie.
Ik denk niet dat het ze daar om te doen is; het is geen MTV. Ik denk dat er wel een manier zou zijn om walvissen weg te jagen, ze communiceren tenslotte met elkaar in infrasoon over een afstand van kilometers en hebben een uitgebreide repertoire. Maar ten eerste moet je het juiste geluid vinden wat zegt "hier niet komen er is gevaar" en ten tweede moet je voorkomen dat de walvisjagers er achter komen en hetzelfde gaan doen met lok-signalen.

Een internationaal verbod zou het enige zijn wat echt werkt, en waren politici niet grotendeels watjes die bang zijn om financieel interessante deals mist te lopen als ze hun collegas voor het hoofd stoten dan zou die er ook komen.

Berichten: 12.262

Re: Walvissen verjaag geluid

Ik weet eerlijkgezegd niet hoe deze signalen werken: is het iets dat in een soort 'walvis taal' waarschuwt voor gevaar, of gewoon een verdraaid irritant geluid zonder boodschap?

Mocht het om inhoud gaan dan zou het natuurlijk ook gebruikt kunnen worden voor het lokken van walvissen... in de visserij is lokken (normaliter met aas, maar snachts bijv ook met licht) geen ongebruikelijke praktijk, dat zou m.i. in dit geval niet anders liggen. Bedenk wel dat die walvisvaarders bezig zijn met legale praktijken gezien vanuit hun vlagland. Wat dat betreft zou ik het eerder voor hen opnemen dan voor een stelletje sensatiemakers dat op ze in vaart, notabene onder nederlandse vlag.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Walvissen verjaag geluid

Benm schreef:Ik weet eerlijkgezegd niet hoe deze signalen werken: is het iets dat in een soort 'walvis taal' waarschuwt voor gevaar, of gewoon een verdraaid irritant geluid zonder boodschap?

Mocht het om inhoud gaan dan zou het natuurlijk ook gebruikt kunnen worden voor het lokken van walvissen... in de visserij is lokken (normaliter met aas, maar snachts bijv ook met licht) geen ongebruikelijke praktijk, dat zou m.i. in dit geval niet anders liggen. Bedenk wel dat die walvisvaarders bezig zijn met legale praktijken gezien vanuit hun vlagland. Wat dat betreft zou ik het eerder voor hen opnemen dan voor een stelletje sensatiemakers dat op ze in vaart, notabene onder nederlandse vlag.
Ik weet zelf ook niet hoe het precies werkt, dat was juist de vraag. Maar het zou toch prachtig zijn als er naast elke walvisvaarder een bootje voer met een waarschuwsignaal voor die walvissen? Inderdaad dan zullen die walvisjagers wel een lokgeluidje verzinnen, maar daar zal dan ook wel weer een oplossing gevonden voor kunnen worden. Ik vind ook wel dat de Seasheperd een beetje sensatiezucht is maar ik ben toch echt wel tegen walvisvaart, hoe ik het ook bekijk.

Berichten: 12.262

Re: Walvissen verjaag geluid

Tja, een walvis-verjager laten rondvaren in hetzelfde gebied als waar de walvisvloot zit, dat zou een nette oplossing zijn. Wellicht is het wel mogelijk een zodanig luid geluid te produceren dat het domweg pijnlijk is voor walvissen, ongeacht wat de eventuele betekenis is... als iemand met 180 dB 'gratis bier!' rondtettert trekt dat tenslotte ook niet zoveel mensen aan :eusa_whistle:

Voordeel is vooral dat zoiets waarschijnlijk niet strafbaar is. Bewust een ander schip aanvaren om het te beschadigen en wellicht tot zinken te brengen is en blijft een zwaar misdrijf, ongeacht de intentie. Gezien de boel onder nederlandse vlag vaart zou ons OM daar eigenlijk werk van moeten maken.
Victory through technology

Reageer