Dc motor dat draait zonder comutator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Dc motor dat draait zonder comutator

hallo iedereen

Ik heb zo juist een draaiende dc motor gezien, maar het rare eraan was dat deze werkte zonder comutator.

Het principe eraan was dat als de motor 180° gedraaid was,dat er dan geen kracht werd uitgeoefend op de koperwikkelingen. waarbij de helft van de koperwikkelingen gesoleerd was en de andere helft niet!

Ik begrijp niet waarom deze geisoleerde koperwikkelingen geen kracht ondervinden van het magnetisch veld.

Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?
Bijlagen
motor.jpg
motor.jpg (19.19 KiB) 374 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Dc motor dat draait zonder comutator

byte schreef:..//..

waarbij de helft van de koperwikkelingen gesoleerd was en de andere helft niet!
of je drukt je bijzonder ongelukkig uit, of je hebt het verhaal van dat motortje niet begrepen.

Bij SciToys vind je een duidelijker uitleg met plaatjes dan de jouwe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dc motor dat draait zonder comutator

Ik begrijp niet waarom deze geisoleerde koperwikkelingen geen kracht ondervinden van het magnetisch veld.
Een wikkeling die geen deel uitmaakt van een gesloten circuit, en waarin dus geen stroom loopt of kan lopen, doet niks met een magnetisch veld. Het veld van de permanente magneet heeft nl. alleen interactie met een stroom, en niet met een neutraal stuk koperdraad.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Dc motor dat draait zonder comutator

aha, nu zie ik het hoe het werkt.

Dank je voor de link Jan Van de Velde. Deze heeft voor mij veel duidelijk gemaakt.

En sorry als ik mij ongelukkig heb uitgedrukt in mijn start.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Dc motor dat draait zonder comutator

aha, nu zie ik het hoe het werkt.
precies: door die half "bloot" gemaakte uiteinden komt er een blokspanning over de spoel te staan. Minder efficiënt dan een volledige commutator, maar toch een soort wisselspanning in de zin dat de spanning varieert tussen 0 en maximaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer