[wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

[wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

Hallo, als ik de volgende veelterm ontbind met behulp van Horner, dus door de delers x-a te zoeken dan krijg ik dit:

1-x^4= (x-1).(x+1).(-x²-1)

1-x^4 zet ik dan in omgekeerde volgerde -x^4+1 zodat ik het dan in het schema van horner kan plaatsen volgens dalende graad. Daarna zoek ik de delers : (x-1) en (x+1) , en ten slotte deel ik -x^4+1 door de 2 delers en bekom ik de quotient:

(-x²-1) nu heb ik alles en kan ik het in deze "formule" Zetten: DEELTAL=QUOTIENT . DELER

Dus: 1-x^4= (x-1).(x+1).(-x²-1) de veelterm is nu ontbonden, maar het probleem is, dat in het boek staat dat dit:

1-x^4= (1-x)(1+x)(1+x²) de oplossing is!

en de uitkomsten komen dus helemaal niet overeen,

Iemand?

Hartelijk bedankt! :eusa_whistle:

Berichten: 503

Re: [wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

(x-1)(-x²-1) = (1-x)(x²+1) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

Bedenk dat 1-x en x-1 elkaars tegengestelden zijn, of ook 1-x=-(x-1) en zo geldt ook1+x²=-(-1-x²), terwijl 1+x=x+1.

Combineer dit eens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

Dag McFaker123, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] ontbinding in factoren 1-x^4

Waarom Horner, als je misschien de ontbinding van een verschil van twee kwadraten kent? Pas de formule a²-b² = (a-b)(a+b) twee keer toe, zie je wat a en b hier zijn?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer