Grafisch raadsel...

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

Grafisch raadsel...

Ik heb in me laatste jaar van de middelbare school heeft onze destijdige wiskunde docent ons een raadsel gegeven waar ik eigenlijk tot op de dag van vandaag nog niet uit ben of 't überhaupt oplosbaar is...

Gisteravond zaten we met een lollige bui weer aan dat raadsel van destijds te werken ](*,)

Nu ben ik toch wel benieuwd of het raadsel überhaupt oplosbaar is en dus hoop ik of iemand me dit hier kan vertellen :eusa_whistle:

Het raadsel zelf...

- We hebben drie vierkanten. deze worden als een piramide op elkander gestapeld (zie afbeeldingen)

- Er moet een lijn worden getrokken door ieder lijnstuk (zie afbeelding waar ik de kleine streepjes door heen heb gezet)

- In totaal moeten dus met 1 getrokken lijn 12 lijnstukken worden doortrokken.

- Je mag maar 1x door ieder lijnstuk gaan (dus niet heen en terug)

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: Grafisch raadsel...

Mag de lijn zichzelf snijden? Zo ja, dan heb ik een oplossing.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Grafisch raadsel...

Mag de lijn zichzelf snijden? Zo ja, dan heb ik een oplossing.


Geen idee, kan me hierover niets meer herinneren... maar laat maar eens zien dan ben wel benieuwd :eusa_whistle:

Berichten: 8.614

Re: Grafisch raadsel...

Ik heb het even getekend in Paint.net. Mogelijk zijn er nog andere oplossingen mogelijk die wat op elkaar lijken.
grafisch_raadsel.png
grafisch_raadsel.png (3.61 KiB) 596 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Grafisch raadsel...

Je vergeet één lijnstuk (het rode kruis):

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Grafisch raadsel...

********, je hebt gelijk. Dan hou ik het op onmogelijk.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Grafisch raadsel...

********, je hebt gelijk. Dan hou ik het op onmogelijk.
Is ie ook. Het zou hetzelfde zijn om in het volgende plaatje te vragen om elk punt precies één keer aan te doen, beginnende bij A en eindigend bij B.

Afbeelding

(disclaimer: plaatje is erg lelijk)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Grafisch raadsel...

Nu ben ik toch wel benieuwd of het raadsel überhaupt oplosbaar is en dus hoop ik of iemand me dit hier kan vertellen
Het gaat niet.

Teken in ieder vierkant een puntje en een puntje buiten de vierkanten, verbindt de puntjes met elkaar in een graaf, ieder grenzend lijnstukje stelt 1 lijn voor. (De lijn vertrekt in vierkant 1 en gaat naar vierkant 2 door een lijnstuk, dan verbind je punt 1 en 2 in de graaf. De volledige buitenkant is 1 'vierkant' en dus 1 punt)

Punt 1 heeft 5 verbindingen, punt 2 ook, punt 3 ook, de buitenkant 9. En dan volgt hier uit dat er geen oplossing is.

Of simpeler: ieder vierkant heeft 5 'uitgangen', iedere uitgang mag slechts 1 keer genomen worden, dus moet je beginnen of eindigen in ieder vierkant, er zijn 3 vierkanten, dus dat is onmogelijk (een lijn heeft slechts 2 uiteinden).

Edit: te laat
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8.614

Re: Grafisch raadsel...

Of simpeler: ieder vierkant heeft 5 'uitgangen', iedere uitgang mag slechts 1 keer genomen worden, dus moet je beginnen of eindigen in ieder vierkant, er zijn 3 vierkanten, dus dat is onmogelijk (een lijn heeft slechts 2 uiteinden).
Die redenering bedacht ik uiteindelijk ook, maar jij verwoordt het uiteraard veel beter.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Grafisch raadsel...

lol ok, thanks for the info.

Dan heb ik diverse avonden tijdens een lollige bui tijd verspild aan een raadsel dat niet oplosbaar is :eusa_whistle: ach ja ik kan nu weer verder met me leven ](*,)

Reageer