Concentratievermogen verhogen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Concentratievermogen verhogen

Beste mensen,

Als een lange tijd heb ik last van een concentraiteprobleem. Bv. als ik een examenvraag lees weet ik soms niet wat er met de vraag bedoeld wordt hoewel er geen moeilijke woorden in staan en er geen lange teksten zijn. Of als ik een presentatie moet geven kan ik meestal doordat ik niet goed kan concentrenen vlottend praten.

Heeft dit te maken met kortetermijngeheugen? Hebben jullie tips voor mij hoe ik beter kan concenteren?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Concentratievermogen verhogen

Ik betwijfel of jouw vraag niet valt onder 'persoonlijke problemen' en hier dus niet beantwoord kan worden. Ietwat algemener bekeken, kan ik verwijzen naar bv. http://studietips.leidenuniv.nl/concendo.html

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat angst & stress vaak als stoorzender fungeren bij het concentreren. Als er zowat constant door je hoofd gaat dat je het niet zal kunnen, dat iedereen naar jou kijkt, dat je goed moet presteren, dan is het logisch dat er maar weinig 'ruimte' meer is voor die zaken waar je wél mee bezig dient te zijn... nl. met de stof die je bestudeerde of met datgene wat je wou zeggen. En zo kom je snel terecht in een vicieuze cirkel waarin concentreren een probleem blijft in die situaties.

Er zijn echter nog veel andere oorzaken van een verminderd concentratievermogen. En als je je zorgen maakt, of je hebt het gevoel dat jouw probleem blijft, dan dien je advies te vragen aan je huisarts of een psycholoog.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Concentratievermogen verhogen

Ik betwijfel of jouw vraag niet valt onder 'persoonlijke problemen' en hier dus niet beantwoord kan worden.
Zolang dit onderwerp algemeen blijft is het niet tegen de regels. Echter gaan we niet op persoonlijke situaties en/of problemen in. We mogen natuurlijk wel algemene tips geven om het concentratievermogen te verhogen (mits wetenschappelijke bron).
Er zijn echter nog veel andere oorzaken van een verminderd concentratievermogen. En als je je zorgen maakt, of je hebt het gevoel dat jouw probleem blijft, dan dien je advies te vragen aan je huisarts of een psycholoog.
Dit is zeker waar. Wij adviseren je daarom eerder professionele hulp te zoeken, dan op dit forum. Zij kunnen je veel beter en gerichter helpen.

Reageer