Kaliumcyanide

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 119

Kaliumcyanide

Hoi!

Ik ben geen expert in scheikunde, maar het intereseert met toch wel. Daarom wou ik een beginnersvraag stellen. En die ga ik aan de hand van de stof Kaliumcyanide proberen te stellen. Heb die genomen omdat ik de samenstelling daarvan gewoon interesant vond.

Dit is een heel giftige stof heb ik begrepen. Daarom dat ik dit voorbeeld neem. Want op Wikipedia (u allen wel bekend) staat er bij molecuulformule: KCN (Kalium Koolstof & stikstof)

Nu, Kaliumcyanide is om begrijpelijke redenen niet of heel moeilijk verkrijgbaar. Maar de 3 stoffen die ik noemde als samenstelling zijn toch veel makkelijker te verkrijgen. Dus:

Kan je de 3 bestandsdelen gewoon bij elkaar gooien en dan de desbetreffende stof uitkomen?

Of werkt Scheikunde net zo gemakkelijk niet? :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Kaliumcyanide

Zo eenvoudig werkt het meestal niet, je kunt in de regel niet gewoon de elementen bij elkaar gooien, en vervolgens verwachten dat ze een gewenste stof vormen. Zou je koolstof (grafiet) met metallisch kalium mengen onder een stikstof atmosfeer, denk ik dat er niets gaat gebeuren.
Victory through technology

Berichten: 119

Re: Kaliumcyanide

Ah dus voor de meeste samenstellingen moet je dit onder bepaalde voorwaarden doen? Bijvoorbeeld extreme hitte ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kaliumcyanide

Ja, inderdaad. Je aardgas (methaan) thuis ontsteekt ook niet vanzelf; daar is zeer veel warmte voor nodig. Pas als je er een vlammetje bijhoudt, reageert methaan met zuurstof tot water en koolstofdioxide. Aangezien bij die reactie veel warmte vrijkomt (wat handig is om te kunnen koken), houdt die reactie zichzelf in stand (zolang er nog aardgas of zuurstof aanwezig is.

Dat noemen ze een Scheikundige reactie (klik).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 119

Re: Kaliumcyanide

Ok nu voel ik me wel heel slecht ](*,)

Maar bedankt voor jullie uitleg alvast ](*,)

Ik doe nog wat onderzoek ondertussen :eusa_whistle:

Berichten: 12.262

Re: Kaliumcyanide

De meeste verbindingen laten zich niet zomaar uit de elementen synthetiseren, ook niet onder hitte, druk en dergelijke. Slechts (een aantal van) de meest eenvoudige moleculen zijn op die manier te maken, en dan nog is het zelden een praktische methode.
Victory through technology

Berichten: 25

Re: Kaliumcyanide

KCN is lastig te maken, veel lastiger dan b.v. HCN. Met een katalysator is het mogelijk HCN te synthetiseren uit NH3 (ammoniak) en CH4 (methaan). Deze stoffen zijn overigens zeer giftig aangezien ze essentiele enzymen van de oxfos blokkeren.

Berichten: 119

Re: Kaliumcyanide

De meeste verbindingen laten zich niet zomaar uit de elementen synthetiseren, ook niet onder hitte, druk en dergelijke. Slechts (een aantal van) de meest eenvoudige moleculen zijn op die manier te maken, en dan nog is het zelden een praktische methode.
Aha ok, bedankt, Moeilijkere (en nuttigere) worden dan gemaakt met bijvoorbeel een katalysator zoals spark hieronder zegt?
KCN is lastig te maken, veel lastiger dan b.v. HCN. Met een katalysator is het mogelijk HCN te synthetiseren uit NH3 (ammoniak) en CH4 (methaan). Deze stoffen zijn overigens zeer giftig aangezien ze essentiele enzymen van de oxfos blokkeren.
Ahzo, en zo'n katalysator, ik heb gekeken op wikipedia, en daar staat een zeer deskundige uitleg, maar het blijft vrij abstract, ik lees bijvoorbeeld dat zo'n katalysator ook in organismen zit, het aanmaken van eiwitten bijvoorbeeld.

Maar hoe kan je dit dan bijvoorbeeld gebruiken om stoffen te gaan synthetiseren?

(Amai ik leer hier veel bij op korte tijd :eusa_whistle: Alvast bedankt aan iedereen! ](*,) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kaliumcyanide

(Amai ik leer hier veel bij op korte tijd :eusa_whistle: ..//..
welnee, je hebt nog niks geleerd. En door wat hapsnap one-liners (geen disrespect naar de beantwoorders hierboven) op deze manier op te rapen zul je ook niet veel leren, of daarentegen veel verkeerds leren, omdat je er zo niet toe komt die informatie gestructureerd op een rijtje te krijgen.

Zoek eerst eens een helder scheikundeboek. De meeste school-scheikundeboeken komen wel in aanmerking.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kaliumcyanide

De oorspronkelijke vraag waarmee dit topic werd gestart, namelijk of het mogelijk is om KCN te maken door simpelweg te 3 elementen bijeen te brengen, is beantwoord. Andere vragen, meer algemeen van aard, hebben niet meer met dit topic te maken, bovendien is de beste manier om hier een antwoord op te krijgen een inleidend boek over de scheikunde open te slaan.

Aangezien verdere bijdragen dit topic alleen maar dichter bij de grens van het gevaarlijke stoffenbeleid van WSF brengen, gaat dit topic bij deze op slot.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten