[natuurkunde] aluminium buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde] aluminium buis

Weet iemand hoe je deze vraag kunt oplossen, heb zelf namelijk geen idee.

An open-ended piece of aluminium alloy tube with a diameter of 200mm is dropped into the sea and comes to rest at a depth where the pressure is 45MN/m^2. Find the change in the diameter of the tube.

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Ze vragen naar de verandering van de buisdiameter.

Dan zou je je om te beginnen kunnen afvragen waardoor de diameter zou veranderen.

Is dit trouwens geen huiswerkvraag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] aluminium buis

An open-ended piece of aluminium alloy tube ..//..
Vraag is foutief. Een open buis zal niet van diameter veranderen, want binnenin drukt het water net hard als buitenop.

De diameter zál dus niet veranderen, en het zal dus nooit op zekere diepte een gelijke (gemiddelde) dichtheid krijgen als water.

voor een gesloten buisje, aanvankelijk vacuüm getrokken, (of voor mijn part met lucht gevuld, dichtheid lucht is verwaarloosbaar t.o.v. dichtheden water en aluminium) wordt het verhaal wat anders. Alleen, dat zal weer niet rond blijven, dus is er van "diameter" weer geen sprake.

Waar komt dit slordige vraagstuk vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Misschien is het een strikvraag :eusa_whistle:
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Dat denk ik ook.

Daarom schreef ik: je moet je eerst afvragen waardoor de diameter zou veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Dit vraagstukje komt uit Mechanics of Solids van Fenner, ik heb een antwoord van de docent gekregen maar heb dus geen flauw idee hoe hij hier aan komt. Het antwoord is Diameterafname = 0.0522 mm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] aluminium buis

heb dus geen flauw idee hoe hij hier aan komt.
Wij dus ook niet. Als je de vraag letterlijk en volledig hierboven typte, klopt er iets niet of moeten we het minstens volledig anders interpreteren dan hier gegeven.

Gezien het antwoord lijkt het erop alsof onder de druk op diepte een afgesloten buis netjes rondom wordt ingedrukt. Dan mis ik nóg een wanddikte bij de gegevens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [natuurkunde] aluminium buis

Wij dus ook niet. Als je de vraag letterlijk en volledig hierboven typte, klopt er iets niet of moeten we het minstens volledig anders interpreteren dan hier gegeven.
Ik kan me alleen voorstellen dat er een afname is in de wanddikte van de buis door de aangelegde druk (walsen).

Voor de buitendiameter is er in dat geval een afname en voor de binnendiameter een toename.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] aluminium buis

De waterdruk is omgerekend: 450 kg/cm2,E alu ca.30% van staal ,vloeigrens ca.500 kg/cm2,dus de open ended tube met openend wanddikte zal wrs. vervorming ondergaan.

Reageer