[techniek] van zeewater naar drinkwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[techniek] van zeewater naar drinkwater

[ wie weet hoe je van zeewater, drinkwater kan maken? ik moet van school iets maken waardoor dat wel kan, tips?]

Berichten: 175

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

Dit zijn de twee beste tips die ik heb.

Tip 1

Tip 2

Succes!

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

ik wil niet pissig doen maar ik zocht lang en kan echt niks goeds vinden..

Berichten: 175

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

lang gezocht!?

Ik typ in op google "drinkwater zeewater" en het eerste resultaat dat ik krijg: Link Staat precies in wat je moet doen :S.

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

ik heb het ff gelezen, maar daar staat dat je het moet opwarmen. ik krijg van school maar een klein bekertje zeewater en van dat moet ik drinkwater maken, dus dat zal niet lukken..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

Bear Grills op Discovery doet het altijd zo:

Afbeelding

Hij graaft een kuil in het zand (bruin) waarin hij een zeil of stuk stof legt (geel). Daar doet hij dan zeewater op (donkerblauw). Midden in de kuil en in het zeewater zet hij een beker of iets dat het zoete water kan opvangen (groen).

Dan sluit hij de kuil af weer met een stuk zeil die hij aan de uiteinden verzwaart met stenen (zwart). In het midden legt hij een klein steentje zodat het zeil iets concaaf wordt. Door de warmte zal het zeewater verdampen, zich verzamelen op het bovenste zeil, waarna het door de zwaartekracht richting het laagste deel van het bovenste zeil gaat om vervolgens in het bekertje te druppelen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 175

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

Waarom niet? Een klein beetje water is nog steeds water.

Als je een scheikundelokaal tot je beschikking hebt, stel ik voor dat je een kleine destillatieopstelling bouwt (samen met je scheikundedocent) Het is simpel: Wiki Destillatie

Elke middelbare school waar scheikunde gegeven wordt moet wel een simpele destillatieopstelling kunnen maken.

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

was ik vergeten bij te zeggen; ik mag geen dingen van school gebruiken, ik moet het dus helemaal zelf maken, meester gaf me 1 tip: 2 conservenblikjes, met dat moet ik het doen.

maar toch bedankt voor je hulp.

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

anusthesist schreef:Bear Grills op Discovery doet het altijd zo:

Afbeelding

Hij graaft een kuil in het zand (bruin) waarin hij een zeil of stuk stof legt (geel). Daar doet hij dan zeewater op (donkerblauw). Midden in de kuil en in het zeewater zet hij een beker of iets dat het zoete water kan opvangen (groen).

Dan sluit hij de kuil af weer met een stuk zeil die hij aan de uiteinden verzwaart met stenen (zwart). In het midden legt hij een klein steentje zodat het zeil iets concaaf wordt. Door de warmte zal het zeewater verdampen, zich verzamelen op het bovenste zeil, waarna het door de zwaartekracht richting het laagste deel van het bovenste zeil gaat om vervolgens in het bekertje te druppelen.
ik zal het proberen, hoelang duurt dit?

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

meer mogelijkheden zijn welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

ik zal het proberen, hoelang duurt dit?


Duurt zeker wel een dag voordat je iets hebt. Hij zet ook meerdere van deze constructies op waar hij elke dag langsgaat om z'n water binnen te krijgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 175

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

Maak je eigen destillatie opstelling!

Afbeelding

Gebruik aluminiumfolie om de conservenblikjes aan elkaar te koppelen (zorg wel dat het aluminiumfolie goed om de blikjes afsluit!) en verwarm het blikje dat het water bevat. Je kan evt. nog een thermometer een klein stukje door het folie heen prikken om de temperatuur in de gaten te houden. Hoop dat dit helpt.

Berichten: 10

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

DRW89 schreef:Maak je eigen destillatie opstelling!

Afbeelding

Gebruik aluminiumfolie om de conservenblikjes aan elkaar te koppelen (zorg wel dat het aluminiumfolie goed om de blikjes afsluit!) en verwarm het blikje dat het water bevat. Je kan evt. nog een thermometer een klein stukje door het folie heen prikken om de temperatuur in de gaten te houden. Hoop dat dit helpt.
maar.. hoe gaat zout van de ene blik naar de andere blik? & moet ik het helemaal met aluminiumfolie dichtmaken? of alleen de opening van het blikje zelf?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

maar.. hoe gaat zout van de ene blik naar de andere blik? & moet ik het helemaal met aluminiumfolie dichtmaken? of alleen de opening van het blikje zelf?
Het is toch juist de bedoeling dat dat zout NIET meegaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: [techniek] van zeewater naar drinkwater

Een andere methode steunt op osmose

Lijkt me ook best haalbaar om dat op kleine schaal te maken

Reageer