Onderzoek naar volwassenheid

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Onderzoek naar volwassenheid

De rechter oordeelde dat er onderzocht moet worden of Laura Dekker volwassen genoeg is om haar wereldreis te maken. Nu vraag ik me af: hoe onderzoekt een psycholoog zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Onderzoek naar volwassenheid

Misschien zoiets?

Over het algemeen gaan ze denk ik kijken hoe Laura zou omgaan in bepaalde situaties uit het dagelijks leven, niet wegnemende dat sommige vragen ongelofelijk transparant zullen zijn. Een beetje snugger persoon weet meteen welke antwoorden gewenst zijn om 'volwassen' over te komen. Het beste lijkt mij een goed gesprek waarin open vragen worden gesteld zoals: 'wat zie je jezelf doen over 5 jaar?' 'wat is je levensmotto?' 'hoe kijk je aan tegen dit alles?' etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Onderzoek naar volwassenheid

Is die door de COTAN heen anusthesist? Anders kan er getwijfeld worden aan de uitspraken die je op basis van zo'n test doet.

Een goed gesprek is iig geheel niet genormeerd. Op basis daarvan zal een psycholoog nooit dergelijke uitspraken doen want da's een dikke natte vinger in de lucht.

Zo werkt men (als het goed is) niet in de psychologie.

Daar niet van dat een goed gesprek wel andere doelen kan dienen... maar zeker niet op ongefundeerde wijze in de rechtbank iets blaten.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Onderzoek naar volwassenheid

Ik denk dat de vraagstelling wijst op toets/meetmateriaal betreffende probleemoplossend vermogen, persoonlijkheidstrekken, emotionele weerbaarheid en inschattingsvermogen van waar ze mee bezig is.

Zonder COTAN-genormeerd testmateriaal hieromtrent zie ik een psycholoog geen uitspraak doen.

Je weet wel valide (meet wat pretendeert te meten) betrouwbaar (geen gigaschommel in relsutaten binnen persoonsfact) en genormeerd naar populatie (dus geeft plekje weer in de verdeling van, een percentiel score) gecorrigeerd voor van alles (sexe/lft.) etc. naja dit ik uit blote hoofd, er is vast een vollediger riedeltje te vinden op site COTAN (onderdeel NIP als ik het goed heb) van waar materiaal aan moet voldoen).

Dat is denk ik wat tegemoet zou komen volgens de rechter die uitspraak moet doen. Het gaat er om of de gezaghebbers over dit meisje haar iets laten doen wat haar onaanvaardbaar in gevaar zou brengen.

Dus moet je meten in hoeverre ze zich uit gevaar kan houden en geestelijk stabiel is en eigenlijk wel weet waar ze mee bezig is (een soort 'rijpheid'). Hoeveel zorg heeft ze nodig?

Ik zou er persoonlijk als rechter denk ik een harde dobber aan hebben om op deze wijze verantwoordlijkheid te nemen en wettelijke leeftijdsgrens van het 'voor eigen overleven en welbevinden zelfstandig verantwoordelijk kunnen zijn' aan te passen voor een individue via, een weliswaar gefundeerd psychologische uitspraak.

Maar dat komt denk ik omdat ik met persoonlijk verantwoordelijk zou voelen als er iets met haar zou gebeuren... als psych. die die uitspraak zou moeten doen trouwens ook.

De andere kant van de medaille is:

Het leven zelf is vol risico's ...

In welke mate is het wenselijk dat van overhande ingegrepen wordt in persoonlijke keuzes? Welke vrijheidsmate (ook voor kinderen dus & gezaghebbenden over kinderen) vinden we wenselijk? We staan ook boksers toe hun hersens tot pulp te laten slaan, autocoureurs om met gevaar voor eigen leven snelheden en routes af te leggen.

We vliegen, steken de weg over, roken, drinken... etc.

Welke wettelijke beschermende mate vinden we belangrijk?

Ik denk dat juist die voor kinderen groot is. Natuurlijk. Als het maar niet belemmerend is voor de ontwikkeling (tegenwoordig worden kinderen wel heeeeeel erg gepamperd wat niet echt bevorderlijk is voor het opgroeien).

Er is een hele leuke Ted Talks over... ben alleen vergeten hoe die heet.

groetjes

-edit: realiseerde me dat COTAN niet bij ieder bekend begrip is, dus beetje uitleg toegevoegd-
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer