Vierkants'wortel' ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Vierkants'wortel' ?

Ik vroeg me af hoe het kwam dat een vierkantswortel zo noemt .

En niet vierkantsappel ofzo...

Waar komt nu die 'wortel' vandaan?

Ik hoop dat jullie het weten...

Mvg mr p

Berichten: 4.246

Re: Vierkants'wortel' ?

Vrij vertaald van "square root".
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Vierkants'wortel' ?

Volgens mij hoort dit eerder bij taalkunde of het WSF Café thuis, maar dat is iets voor de mods.

Ik ben absoluut niet zeker van de bron, maar ik meen dit ooit eens gehoord te hebben:

Een wortel gaat van een vierkant naar één zijde of dus van twee dimensies naar één dimensie.

Neem nu één of andere plant dan ziet een wortel er in verhouding tot de plant uit als een lijnstuk (dus één dimensie op twee of meer dimensies). Dus je kan een analogie tussen een wortel en een plant trekken met een zijde en een vierkant.

EDIT: ik denk dat de vraag dan nog blijft waarom root

Zelf denk ik dat het echter eerder de engelse vertaling is (zoals dirkwb al zei) en dit gewoon de stam betekent. M.a.w. je voert een operatie (een machtsverheffing op de stam uit en bekomt iets anders) en je gaat dus met een wortel terug naar de stam.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Vierkants'wortel' ?

Ik heb even gezocht en deze link gaat in op de etymologie van het Engelse woord 'root' zoals dat gebruikt wordt in de wiskunde. Het heeft inderdaad te maken met de analogie met de wortel van planten.

Re: Vierkants'wortel' ?

mr p schreef:Ik vroeg me af hoe het kwam dat een vierkantswortel zo noemt .

En niet vierkantsappel ofzo...

Waar komt nu die 'wortel' vandaan?

Ik hoop dat jullie het weten...

Mvg mr p
Zie:

http://books.google.nl/books?id=7juWmvQSTv...;q=&f=false

blz. 360 en verder

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vierkants'wortel' ?

Ik vroeg me af hoe het kwam dat een vierkantswortel zo noemt. En niet vierkantsappel ofzo... Waar komt nu die 'wortel' vandaan?
De aanduiding (planten)wortel hebben we overgenomen van het arabische algebraboek van Al Chwarizmi. Algebraische vraagstukken werden toen, en nog lang daarna, rhetorisch geformuleerd in plaats van symbolisch. Bijvoorbeeld:

- welk ding is samen met 10 van zijn wortels, of wat op hetzelfde neerkomt tien maal de wortel ervan, gelijk aan 39? (symbolisch: x + 10√x = 39)

- zeven dingen minus vijf kwadraten plus een is gelijk aan de wortel van acht meer dan het ding (symbolisch: 7x - 5x² + 1 = √(x+8) )

(ding = shai; wortel = jidr; kwadraat = mal: The Cossic Art)

Chwarizmi heeft niet meegedeeld waarom hij het woord jidr (plantenwortel) heeft gebruikt, we kunnen slechts speculeren. Met mijn boerenverstand zou ik het waarschijnlijk ook eerder een wortel genoemd hebben dan een appel. Een appel is een ding dat iedereen ziet, maar je moet soms flink graven om de verborgen wortel van de appelboom te onthullen. Een kwadraat is meestal een duidelijk product, maar je moet soms flink rekenen om er de wortel van te bepalen.

Reageer