Springen naar inhoud

Is denken een format of gebruikt het een ander

• Log in om te kunnen reageren

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2009 - 16:30

Ik vraag me al een geruime tijd af hoe gedachten verwerkt worden, lange tijd dacht ik dat gedachten een auditief waren (in de zin dat je ze natuurlijk niet fysiek hoort, maar je wel innerlijk met jezelf kan praten). Maar er zijn ook gedachten die je niet met woorden kan uitdrukken. Ik vraag me dus af of een gedachte een format apart is, of het toch een "kopie" is van een fysiek format (geluid, beeld, gevoel,...)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 september 2009 - 17:03

Ik denk zelf voornamelijk visueel maar de andere zintuigen zijn ook aanwezig. Taal is voor mij altijd een vertaalslag die daarna moet plaatsvinden. (Toch is taal belangrijk voor mij: Het brengt duidelijkheid en orde).

Gedachten zijn volgens mij voor een groot deel herinneringen, die geknipt en geplakt worden overeenkomstig een door ervaring getrainde verwachtingspatroon. Door dat we omgaan met andere mensen leren we hoe woorden achter elkaar horen en dit patroon bootsten we vervolgens na zowel extern, naar andere mensen toe, als ook intern, tegen onszelf.

Voor een groot deel is dit ook waarschijnlijk ons instinct, we weten (voelen aan) zaken die we nooit geleerd hebben. Vooral taal en sociale interactie hebben overduidelijk instinctieve aspecten: een aangeboren spontane theory of mind.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

Squawk

Squawk

• >250 berichten
  • 356 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 19:01

De basisprincipes van neurale netwerken verklaren veel. De drie basis input kanalen zijn visueel, auditief en gevoel. De verwerking van inputs gebeurt echter ook via deze kanalen. Aan de inputkant komt extreem veel informatie binnen, de neurale netwerken filteren deze informatie uit tot concepten. Je kan een visualisatie beschouwen als het gebruik van het filter in omgekeerde volgorde. Ga maar na; als ik zeg hond, krijg jij een visualisatie van een hond. Niet zo scherp als andersom, namelijk als vanaf je ogen, maar toch redelijk nauwkeurig. Het leuke is dat het helemaal de vraag is wat voor hond je visualiseert. Dat heeft te maken met de structuren van jouw persoonlijke netwerken. En die structuur is weer grotendeels gebaseerd op eerdere ervaringen.

"The Astonishing Hypothesis" van Francis Crick is een goed boek op dit gebied.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures