Springen naar inhoud

Brian greene en beweging door de tijd

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 september 2009 - 18:28

Op blz 64 en 65 van The Fabric of the Cosmos heeft Brian Greene het over de snelheid door de tijd. Ik probeer kort samen te vatten.

In rust zien we aan de voortgang van de klokken dat we door de tijd bewegen en die beweging door de tijd blijkt c te zijn.
Bij Newton is er een ruimte en een absolute tijd. Bij Einstein zijn tijd en ruimte verstrengeld en heeft hij het over ruimtetijd. Als een voorwerp in beweging komt wordt een deel van zijn snelheid door de tijd omgezet in snelheid door de ruimte zodanig dat de tijd van het bewegende voorwerp trager verloopt.
Ik citeer nu : " de gecombineerde snelheid van de beweging van elk voorwerp door de ruimte en zijn beweging door de tijd is altijd exact gelijk aan de snelheid van het licht"
Het belangrijke feit dat Einstein ontdekte, was dat de beweging door de ruimte en tijd complementair zijn. Niet alleen licht kan met de lichtsnelheid bewegen maar ook wij in rust bewegen met de lichtsnelheid door de tijd en LaTeX .

Ik denk niet dat Brian Greene zo'n uil dat hij dat schrijft(2 blz) als hij dit niet als waarheid aanneemt. Natuurlijk de wiskundige onderbouw ontbreekt en kan ik zelf niet vinden. Het wordt zelfs altijd als onzin terzijde geschoven als ik(Brian Greene) begin over beweging door de tijd. :eusa_whistle:
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 21 september 2009 - 19:09

Ik denk niet dat Brian Greene zo'n uil dat hij dat schrijft(2 blz) als hij dit niet als waarheid aanneemt. Natuurlijk de wiskundige onderbouw ontbreekt en kan ik zelf niet vinden. Het wordt zelfs altijd als onzin terzijde geschoven als ik(Brian Greene) begin over beweging door de tijd. :eusa_whistle:

De wiskundige onderbouwing staat hier:

http://www.physicsfo...ead.php?t=59901

Omdat ik nog bezig ben mij de benadering middels tensoren eigen te maken, kan ik niet beoordelen of Greene's definities zinvol zijn. Ik hoor graag wat de deskundigen er van denken.

Dr.Gallons

Dr.Gallons

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2009 - 19:20

Ik citeer nu : " de gecombineerde snelheid van de beweging van elk voorwerp door de ruimte en zijn beweging door de tijd is altijd exact gelijk aan de snelheid van het licht"

Wat hij bedoelt is dat de norm van de snelheids 4-vector altijd gelijk is aan c: [wortel]vμvμ = c.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 september 2009 - 21:45

Wat hij bedoelt is dat de norm van de snelheids 4-vector altijd gelijk is aan c: [wortel]vμvμ = c.

Zijn de contravariante en covariante vorm van de snelheidsviervector niet dezelfde want het kwadraat snelheids 4-vector is invariant(4-vector) voor de Lorentztransformatie en =c≤ zodanig dat de norm gelijk is aan c.
Als ik je goed heb zijt ge niet akkoord met de interpretatie van Greene gegeven door de link van Bartjes(waarvoor ik hem dank).
Wilt ge even contravariante en covariante vorm snelheids 4-vector opschrijven als ik geen gelijk heb, want mijn kennis hierover is wel sterk vervaagt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dr.Gallons

Dr.Gallons

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2009 - 22:10

Zijn de contravariante en covariante vorm van de snelheidsviervector niet dezelfde want het kwadraat snelheids 4-vector is invariant(4-vector) voor de Lorentztransformatie en =c≤ zodanig dat de norm gelijk is aan c.

het verschil is een min-teken voor de ruimtelijke componenten.

Als ik je goed heb zijt ge niet akkoord met de interpretatie van Greene gegeven door de link van Bartjes(waarvoor ik hem dank).

Volgens de link stelt de gamma factor de 'snelheid' door de tijd voor, hier kan ik het wel mee eens zijn (voor zover je snelheid in de tijds-dimensie kan definiŽren) . Maar dat is iets anders dan zeggen dat we met de lichtsnelheid door de tijds-dimensie verplaatsen (wat volgens mij onzin is).

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 21 september 2009 - 22:25

Maar dat is iets anders dan zeggen dat we met de lichtsnelheid door de tijds-dimensie verplaatsen (wat volgens mij onzin is).

In een boek dat ik aan het lezen ben over de relativiteitstheorie worden tijdsduren in meters uitgedrukt door ze met c te vermenigvuldigen. De bedoeling daarvan is om de formules te vereenvoudigen. Wellicht wordt er iets dergelijks bedoeld?

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 15:52

Inderdaad, Greene bedoelt hier dat de norm van de 4-snelheid de lichtsnelheid is. Dus je zou kunnen zeggen dat elk object "met de lichtsnelheid door de ruimtetijd beweegt". Vervolgens ligt het aan je energie hoe je die snelheid verdeelt over de ruimtelijke componenten en tijdscomponent. Een foton heeft geen rustmassa en wordt gedwongen om alle snelheid in de ruimtelijke componenten te stoppen. Dat heeft als gevolg dat we meten dat "de snelheid van de tijd van een foton 0 is". Andersom, als ik meet dat iets stilstaat, dan meet ik dat dit object al z'n snelheid in de tijdscomponent stopt, en dat zijn klok net zo hard loopt als die van mij.

Het is hier wel cruciaal om op te merken dat "snelheid" hier ten opzichte van de eigentijd is!

In Newtoniaanse fysica bestaat ruimtetijd uit een 3-dimensionale vlakke ruimte waarin elke waarnemer dezelfde universele tijd t meet. Beweging wordt dus geparametriseerd door banen x(t), waarbij x een 3-dimensionale vector in die vlakke ruimte is.

In de speciale relativiteitstheorie hebben we vlakke ruimtetijd. Hier is geen universele tijd t meer! Beweging wordt in deze ruimtetijd geparametriseerd door een parameter lambda, en we kunnen een baan dus schrijven als

LaTeX

We kunnen banen ook parametriseren via de eigentijd. Nou blijkt dat als we die eigentijd gebruiken om een snelheid te definieren, de norm van die 4-snelheid gelijk is aan c.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 16:00

Niet alleen licht kan met de lichtsnelheid bewegen maar ook wij in rust bewegen met de lichtsnelheid door de tijd en LaTeX

.

Om dus even specifiek antwoord te geven op je vraag: Je zou dus kunnen stellen dat als jij in rust bent tov mij, ik meet dat jij "met de lichtsnelheid in de tijdsrichting beweegt". Dat betekent dat ik meet dat jouw viersnelheid als volgt is (met c=1):

LaTeX

De norm van deze 4-snelheid is natuurlijk nog steeds 1. Merk op dat dit ook betekent dat LaTeX : de coordinatentijd is gelijk aan de eigentijd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures