[natuurkunde] g krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] g krachten

hee ik doe mijn profielwerkstuk over natuurkunde

zwaartekracht (op planeten en in het sterrenstelstel) en nu vroeg ik me een paar dingen af

- Hoe meet je de g krachten op een plek (de school) ? want de leraar zei dat ik dat kon gaan berekenen

of de gravitatiekracht tussen een sterrenbeeld en de aarde ?

of wie weet nog andere zwaartekracht experiment [of van sterrenkunde] voor het profielwerkstuk het moet wel uitvoerbaar kunnen zijn [op school want moet er 60 uur zitten]

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] g krachten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Begin verder eens hier

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=94016
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] g krachten

- Hoe meet je de g krachtenop een plek (de school) ? want de leraar zei dat ik dat kon gaan berekenen
Goed, we hebben het dus over de zwaartekracht, of de zwaartekrachtversnelling.

Doorheen heel Nederland wordt regelmatig de zwaartekrachtversnelling gemeten, tot 4 of meer cijfers achter de komma, daarvoor ligt er een heel net van meetputten. Dat soort apparatuur is voor een school niet weggelegd. Contact zien te leggen met de beheerders van dat net lijkt me een schitterend begin.

Verder, als je zover in de bovenbouw zit weet ik zeker dat je ooit de trillingstijd van een slinger behandelde. Vast ook wel eens een proefje mee gedaan. Zoek dat eens op.

En dan heb je hier een topic waar je, als je door de af en toe opduikende onzin heenleest, een hoop nuttige info over dat onderwerp vindt, rechtstreeks of via links: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=37058
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] g krachten

ja klopt, maar het moch niet iets met een slingerproef zijn want dat was volgens hem brugklas niveau :S

weet iemand een leuk proefje [experiment] wat op school uit te voeren is met sterrenkunde (zwaartekracht)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] g krachten

sandy1234567 schreef:ja klopt, maar het moch niet iets met een slingerproef zijn want dat was volgens hem brugklas niveau :S

weet iemand een leuk proefje [experiment] wat op school uit te voeren is met sterrenkunde (zwaartekracht)

Jan van de Velde schreef:Goed, we hebben het dus over de zwaartekracht, of de zwaartekrachtversnelling.

Doorheen heel Nederland wordt regelmatig de zwaartekrachtversnelling gemeten, tot 4 of meer cijfers achter de komma, daarvoor ligt er een heel net van meetputten. Dat soort apparatuur is voor een school niet weggelegd. Contact zien te leggen met de beheerders van dat net lijkt me een schitterend begin.


Waarom volg je het idee van Jan niet? Dat vind ik zelf de mooiste oplossing (leer je ook het meeste van!).

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] g krachten

hee

het is een goed idee van jan van de zwaartekracht versnelling enzo; maar ik ben bang dat ik egt iets moet bouwen of iets moet doen met materiaal/apparatuur op school; iets met een telescoop [als ze die hebben :S] of de afstand tussen hemellichamen met de jakobstaf ofziets

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] g krachten

Je zou eens een keer een parallaxmeting kunnen doen naar de maan (maar eigenlijk moet je dan al een paar collega's ergens anders in het land hebben die meedoen, tenzij je mag uitgaan van de diameter van de maan als bekend gegeven). Daar heb je trouwens wel heel fatsoenlijke apparatuur voor nodig, waarmee je netjes hoeken kunt meten in boogseconden of minstens toch boogminuten) Zo kun je de afstand naar de maan bepalen, en dus de baanstraal van de maan rond de aarde. (laten we dan maar even vergeten dat die baan eerder ellips- dan cirkelvormig is). De zwaartekracht tussen aarde en maan is wat de maan in haar baan houdt, de centripetale kracht dus.

Zoiets?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] g krachten

heee

ja opzicht is het wel een goed idee, maar dan vraag ik me het eerst af of we dat wel op school hebben, en als we dat hebben waar zou ik dan mee moeten beginnen en in welke stappen want zo'n genie ben ik daar niet in :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] g krachten

want zo'n genie ben ik daar niet in :eusa_whistle:
Bedoeling van zo'n PWS is nou juist dat je je die extra benodigde vaardigheden voor zo'n onderwerp eigen maakt. Dus daar hoef je niet zo'n genie in te zijn, je hoeft het alleen maar te worden ](*,) zonder je stap voor stap alles te laten voorkauwen. (zo staat het niet expliciet in de omschrijving van wat een profielwerkstuk inhoudt, maar zo is het au fond wél bedoeld) .....

Kortom, op zoek:
  • hoe werkt dat,
  • wat heb ik nodig,
  • hoe pak ik dat aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer