Maken van een nauwkeurige weegschaal

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

Maken van een nauwkeurige weegschaal

Wij (Michiel en Tomas) zijn bezig aan ons 6e en laatste jaar op het Alkwin Kollege te Uithoorn.

Nu zijn wij bezig met ons PWS (profielwerkstuk) en daarbij zijn wij op een probleem gestuit en wij hopen dat u/jullie ons hiermee willen/kunnen helpen. Wij willen namelijk onderzoeken of de masssa van een voorwerp verschilt per dagdeel doordat de aantrekkingskracht van de zon/maan snachts precies aan de andere kant trekt. Dit zou een klein verschil tussen overdag en snachts moeten opleveren. Voor dit onderzoek zouen wij het liefst een eigen weegschaal maken, echter deze moet erg nauwkeurig zijn willen wij dit gewichtsverschil kunnen meten. Wij hebben al op internet proberen te zoeken maar dit had weinig resultaat dus hopen wij dat iemand hier op het forum hier meer over weet.



Vriendelijke groet, Michiel & Tomas

Berichten: 7.068

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Dit zou een klein verschil tussen overdag en snachts moeten opleveren.
Wat is de ordegrootte van dit verschil?

Berichten: 5

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Komt ie :eusa_whistle: :

F= G * ((m1 * m2)/r²)

F= zwaartekracht tussen 2 voorwerpen

G= gravitatieconstante: 6,67428 * 10^-11

m1= massa van de zon = 1,989×10^30kg

m2= massa van het gewicht op de weegschaal= 70kg (kan worden veranderd eventueel)

r²= afstand tussen de twee voorwerpen in het kwadraat in meter= +/- 149.598.000² km= 149.598.000.000² meter

Invullen geeft:

F= 6,67428 * 10^-11 * ((70*1.989*10^30)/149.598.000.000²)=0.415 Newton

1 Newton= 100 gram dus de zon trekt dan (indien juiste berekening) met 41.5 gram aan het 70kg zware object. Dit zou dus een verschil op leveren van 2*41.5=83 gram.

De maan speelt hierbij ook nog een kleine rol aangezien die ook aan ons trekt dus de zon tegen/mee zou kunnen helpen.

Groeten

ps. indien er fouten zijn gemaakt horen wij dat graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

De aantrekkingskracht van de maan is belangrijker dan die van de zon!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Foutje, bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Ik heb mijn vorige bericht gewist, omdat ik je daarin ten onrechte betichtte van een rekenfout.

Toch denk ik dat er iets niet klopt. Volgens jouw berekening zou het verschil ruim 1 promille bedragen, en dat vind ik onwaarschijnlijk veel. Als dat zo was, dan zou dat algemeen bekend zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

De ordegrootte van het verschil is 1 mg per 10 kg, zie bijvoorbeeld de meting van Zumberge, dus je hebt best wel een goede weegschaal nodig. :eusa_whistle:

De grootste verandering kun je uiteraard meten over een tijdsinterval van 6 uur, vanwege de grondfrequentie van de getijden, maar in de grafiek zie ik dat een tijdsinterval van 12 uur, zoals jullie willen, dezelfde grootteorde oplevert. Dat valt mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Ik heb mijn vorige bericht gewist ...
Off topic: hoe doe je dat?

Berichten: 63

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Knop bewerken indrukken en dan..............foutje bedankt typen. :eusa_whistle:

Tenminste, zo heeft Klazon dat denk ik gedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Inderdaad, nadat je een bericht hebt geplaatst heb je een beperkte tijd om het aan te passen.

Die aanpassing kan variëren van het verbeteren van een typfout tot het compleet verbouwen van de tekst.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Wij willen namelijk onderzoeken of de masssa van een voorwerp verschilt per dagdeel ..//..
laten we zeggen, het gewicht, of nog beter, de normaalkracht die de weegschaal moet uitoefenen om het voorwerp op zijn plaats te houden.

Ik adviseer lezing van een en ander omtrent getijdenkrachten. En dan zijn er inderdaad verschillen, maar juist niet tussen dag en nacht. En dan is de invloed van de maan inderdaad een factor 2 groter dan die van de zon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Misschien is dit interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravimeter

Je het samen kunnen stellen dmv accelerometers, maar makkelijk zal het niet zijn.

Berichten: 5

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Hier is die van de maan..

F= G * ((m1 * m2)/r²)

F= zwaartekracht tussen 2 voorwerpen

G= gravitatieconstante: 6,67428 * 10^-11

m1= massa van de maan = 7,35×10^22kg

m2= massa van het gewicht op de weegschaal= 70kg (kan worden veranderd eventueel)

r²= afstand tussen de twee voorwerpen in het kwadraat in meter= +/- 384.450km= 384.450.000² meter

Invullen geeft:

F= 6,67428 * 10^-11 * ((70*7,35×10^22)/384.450.000²)=0.23 Newton

Bedankt iedereen voor de reacties waarschijnlijk gaan we toch iets anders doen, Vincent Icke had ons al gemaild dat dit niet haalbaar is. Er klopt toch ergens iets niet in de berekeningen of er zijn andere krachten die deze invloeden opheffen. Indien jullie nog een proef weten die redelijk relevant hieraan is, of een ander leuk idee hebben horen wij dat graag.

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Maken van een nauwkeurige weegschaal

Bedankt iedereen voor de reacties waarschijnlijk gaan we toch iets anders doen, Vincent Icke had ons al gemaild dat dit niet haalbaar is. Er klopt toch ergens iets niet in de berekeningen of er zijn andere krachten die deze invloeden opheffen. Indien jullie nog een proef weten die redelijk relevant hieraan is, of een ander leuk idee hebben horen wij dat graag.
Leuk dat je die vraag hebt voorgelegd aan Vincent Icke en dat je antwoord gekregen hebt!

Een vergelijkbare idee: als de zon 's morgens opkomt trekt hij een stilhangende slinger iets naar het oosten, als hij ondergaat naar het westen. Kun je berekenen hoe groot de amplitude is, en is het idee correct?

Reageer