Springen naar inhoud

- - - - -

Schimmel tegen malaria blijkt resistentie-wonder

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2009 - 17:48

Muggen die de dodelijke malariaparasiet bij mensen overbrengen, trekken zich steeds minder van insectengif aan. Wageningse onderzoekers perfectioneren daarom een nieuw wapen, dat ze al sinds 2004 testen: een schimmelparasiet waar muggen aan doodgaan. Deze week blijkt dat de schimmel muggen opnieuw gevoelig maakt voor ouderwets gif.

Lees meer ... Kennislink

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2009 - 18:08

Daarbij zouden muggen niet resistent tegen de schimmel kunnen worden. Dat zit zo. De schimmel doodt malariamuggen zo langzaam, dat ze nog tijd genoeg hebben voor seks en dus voor nakomelingen. Al deze nazaten zijn even gevoelig voor de schimmel als hun ouders. Mocht er een zeldzame malariamug bestaan die schimmelresistent is, dan blijven haar nakomelingen altijd in de schaduw leven van de oneindige stroom muggenlarven, die wél aan een schimmelinfectie doodgaan. Kortom: de meeste malariamuggen gaan keer op keer dood als ze een schimmel tegenkomen, en zijn dus niet resistent.

Het is het één of het ander: ofwel werkt de schimmel traag en blijft er kans op malaria overbrenging, ofwel werkt de schimmel nog steeds traag maar gaat de mug door zijn werking wel dood aan insectengif. Maar dan gaan de muggen die resistent zijn aan de schimmel hun voordeel behouden, want ze gaan niet dood aan het gif waar ze ook resistent tegen zijn (daar gaan ze bij deze hypothese vanuit). Dus er zal nog steeds resistentie komen, want de muggen die niet resistent tegen de schimmel zijn gaan sneller dood aan insecticiden.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2009 - 23:23

Dat lijkt me inderdaad ook: resistentie tegen de schimmel biedt onmiddelijk voordeel omdat zo'n schimmel-resistent insect zijn resistentie voor bestrijdingsmiddelen behoudt, in tegenstelling tot soortgenoten. Blijft natuurlijk de vraag of muggen uberhaupt wel resistent kunnen worden tegen de schimmel, maar dat moet maar weer blijken.

Muggen zijn tenslotte ook nooit resistent geworden tegen plasmodium, terwijl de infectie voor de mug me toch eerder een nadeel dan een voordeel lijkt.
Victory through technology

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2009 - 23:52

Dat lijkt me inderdaad ook: resistentie tegen de schimmel biedt onmiddelijk voordeel omdat zo'n schimmel-resistent insect zijn resistentie voor bestrijdingsmiddelen behoudt, in tegenstelling tot soortgenoten. Blijft natuurlijk de vraag of muggen uberhaupt wel resistent kunnen worden tegen de schimmel, maar dat moet maar weer blijken.

Muggen zijn tenslotte ook nooit resistent geworden tegen plasmodium, terwijl de infectie voor de mug me toch eerder een nadeel dan een voordeel lijkt.

In welke zin een nadeel?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2009 - 09:48

Ik neem aan dat plasmodium in zijn levensstadium binnen de mug voedingsstoffen aan de mug onttrekt, en zelfs als dat niet het geval is, is het nog steeds 'loze massa'.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 10:44

Ik neem aan dat plasmodium in zijn levensstadium binnen de mug voedingsstoffen aan de mug onttrekt, en zelfs als dat niet het geval is, is het nog steeds 'loze massa'.

Er bestaan muggen (van dezelfde soort als de normale vector) die immuun zijn aan Plasmodium (beter gezegd: die de parasiet vermoorden als hij hen infecteert). Het lijkt me dus dat de nadelen, als ze al zo genoemd kunnen worden, verwaarloosbaar zijn. De mens heeft ook geen immuniteit tegen de hele klasse darmwormen ontwikkeld.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2009 - 13:38

Tja, als ze ongestoord naast elkaar bestaan dan moet het nadeel inderdaad reuze meevallen. Misschien zou het wel mogelijk zijn om op die schimmel een marker aan te bregen die het zelfde antigen presenteert als plasmodium. Daarmee zou je wellicht middels die schimmel specifiek potentieel malaria-dragende muggen kunnen omleggen. Vergezochte biotech, maar mocht het werken wel de moeite gezien de ellende die malaria veroorzaakt.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 14:58

Het hangt er natuurlijk vanaf. Misschien gaat malaria er wel onderdoor ergens de komende x jaar, maar die x kan heel hoog zijn. Zonder bottleneck werkt natuurlijke selectie niet bijster snel.

Zulke biotech is niet alleen vergezocht, maar lijkt me ook lastig de fabriceren. Deze schimmel is dodelijk, wat de verspreiding van geďnduceerde Plasmodium immunisering zal vertragen. Ook gaat deze immuniteit niet doorgegeven worden aan het nageslacht. Beter zou een verder weinig schade aanrichtend virus zijn. Maar met virussen moet je natuurlijk goed opletten, we willen geen supermalaria ontketenen (bijvoorbeeld met een superantigen voor de mens erbovenop).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures