[natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Hallo,

Ik en mijn vriend willen voor ons profielwerkstuk een waterval op zonne-energie gaan maken.

Nu hebben we al genoeg informatie verzameld en overleg gepleegd met de leraar maar nu lopen we toch vast.

Voordat we verder kunnen moeten we een goede schakeling hebben. Zo weten we ook wat we allemaal moeten bestellen. We willen een schakeling bouwen op een 12 Volt accu en een 12 Volt waterpompje. De pomp en de accu hebben een amperage van 3 Ampere. Wij weten nu niet hoe we de zonnepanelen moeten plaatsen, willen we de amperage/voltage halen. Kunnen jullie ons helpen d.m.v een voorbeeldschakeling bijv.?

Groeten :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Dag Jennifer, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Wij weten nu niet hoe we de zonnepanelen moeten plaatsen, willen we de amperage/voltage halen. Kunnen jullie ons helpen d.m.v een voorbeeldschakeling bijv.?
wat zijn de specificaties van de cellen die je ter beschikking hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Dat is juist het probleem, wij krijgen geld tot onze beschikking van school. Maar we moeten dus de panelen nog bestellen. wij wouden gebruik maken van 8 x 0.5v 400mA en 1 x van 12v 200 mA. Wij hadden al deels een schakeling gemaakt. Maar omdat onze PWS begeleider ons niet goed wil begeleiden weten we niet of het wel een goede schakeling is. En we kunne het niet testen om het nog besteld moet worden.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Maar we moeten dus de panelen nog bestellen. wij wouden gebruik maken van 8 x 0.5v 400mA en 1 x van 12v 200 mA.
Willen jullie de waterval constant laten lopen of op bepaalde momenten?

Met de voorhanden zijnde zonnepanelen lijkt me beide erg moeilijk.

Zonnepaneel van 12V/200mA en dan een pomp er achter die 3A trekt. Om 12V en 3000mA te krijgen heb je dus 15 panelen nodig. Het beste is een vast punt tekiezen. Dat kan bijvoorbeeld zijn de pomp, omdat je nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid water wilt verplaatsen. Daar moet je dan wel je energievoorziening op aanpassen.

Of het zonnepaneel is een gegeven en zul je dus een pomp moeten zoeken die een lager vermogen heeft.
Wij hadden al deels een schakeling gemaakt. Maar omdat onze PWS begeleider ons niet goed wil begeleiden weten we niet of het wel een goede schakeling is.
Kun je de schakeling posten hier?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Dan nog, die genoemde milliamperes worden toch ook maar gehaald bij volle zonneschijn (ongeveer 1000 W/m^2 ingestraald vermogen) ?? Hoe noemen ze dat in die zonnepanelenwereld, piekvermogen of zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Ik zal de schakeling proberen te posten. Maar ik ik zou ons project proberen uit te leggen.

We willen dus een waterval maken d.m.v. een pomp en zonnepanelen. We maken gebruik van een Reich pomp die vaak in de scooter sprint wereld word gebruikt. Deze pomp 15 liter per minuut rond met de 3 Ampere. Maar eventueel 1 Ampere zal ook wel lukken alleen de pomp zal minder water rond pompen. Maar dat is wel genoeg voor de waterval die we gaan maken.

We wouden een schakeling maken met een pomp die loopt op een accu. Dus ik denk een accu van 1 ampere en 12 volt. En we wouden hem zo maken dat we hem aan en uit konden zetten. Maar het probleem zit dus dat we de Accu willen bijladen d.m.v. de zonnepanelen die we op het circuit aansluiten tussen de accu en de pomp. Maar we weten niet hoe we precies onze schakeling van de zonnepanelen moet zetten om aan onze volt en amperage te komen.

Groeten Bram

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Ik zou nog even de schakeling opsturen. Het heeft even geduurd omdat we het druk hadden met school. Dit is onze schakeling die we hebben gemaakt, en onze PWS begeleider niet goed wou bekijken.

http://www.mijnalbum.nl/Album=P6DUYDOI

Groeten Bram & Jennifer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

jennifer.gif
jennifer.gif (11.86 KiB) 534 keer bekeken


Je kunt toch geen serie van 4 cellen van 0,5 V (totaal 2 V) aansluiten op een accu van 12 V?

Verder neem ik aan dat dat lampje bedoeld is als verbruiker. Die zet je dan niet in een serie met accu en cellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Volgens onze PWS begeleider is de eerste aftakking dus met 12v en 3x 0,5 volt in de serie dus 13,5 volt. De tweede aftakking dus met 4x 0,5 is dan voor het aantal ampere. 4x 400mA= 1.6 A. En het LedLampje moest er tussen volgens hem omdat hij altijd iets belast moest worden?

Groeten

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Ik heb even een nieuwe schakeling getekend, ik dacht dat ik het probleem met het lampje al zag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Dat ledlampje heeft zelf bijna geen weerstand, en aangezien je laadstroom in een correcte schakeling wel eens groot zou kunnen zijn (als de accu leeg is) zegt het ledje vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) poef. In het andere geval (accu nagenoeg vol, hoge inwendige weerstand in de accu als onderdeel van de stroomkring accu-PV-cellen-led) zal de spanning over het ledje zo klein worden dat de drempelspanning ervan niet eens wordt overschreden. Het ledje blokkeert dan het laden.

Die accu is meer dan zat belasting voor je PV-cellen. En als 'ie dat niet is (leeg, hoge laadstroom mogelijk), dan zit er verder nauwelijks belasting in de kring en zegt de led poef.

Verder zie ik een serie zonnecellen die poogt een tegenstroom door een andere serie zonnecellen te pompen. In het gunstigste geval doet die bovenste tak volgens mij helemaal niks, omdat hun spanning veel lager is dan die van de accu. In een ongunstiger geval: opblazen van je bovenste PV-cellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Okee, het is niet het probleem dat we het gaan opblazen. We vinden het raar dat onze begeleider zegt probeer het maar uit. We moeten het al zelf betalen en als we die cellen opblazen zijn we geld kwijt. Maar hoe moeten we dan onze schakeling gaan bouwen met de cellen? een diode ertussen lijkt me in ieder geval wel makkelijk! maar hoe moeten we onze zonnecellen plaatsen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Schakeling met zonnecellen

Sorry, ik heb niet voldoende verstand van elektronica om je daar een antwoord op te geven. Maar er zijn vast wel anderen. Krijg je niet tijdig respons, stuur me dan een peroonlijk berichtje. Dan kan ik zonodig je topic verplaatsen.

Maar om te beginnen zou je die bovenste tak cellen er gewoon uit kunnen laten.

Wat ik me ook afvraag, kan die 12V cel (dat is ook een combinatie van meerdere afzonderlijke cellen trouwens) straffeloos in serie met die kleintjes?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer